Direktlänk till inlägg 20 september 2007

Miðvikudagur

Av Linus - 20 september 2007 11:07

Igår var det Miðvikudagur, och idag är det Fimmtudagur. Se där, nu har ni lärt er lite isländska.


Igår hände det inte så jättemycket. På förmiddagen läste jag "Independent People", så jag skulle ha nån chans att hinna läsa ut den tills idag. När jag sen kom på föreläsningen fick jag veta att vi inte behövde vara klara med boken idag, utan på onsdag nästa vecka... Men jag ligger ju bra till då iaf! Annars är "Iclandic Culture"-kursen en ganska kul kurs. Vi ska läsa sex böcker under terminen, och så ska vi skriva ett PM om valfritt område inom isländsk kultur. Med andra ord, det som sägs på föreläsningarna är inget som man måste kunna, då det inte blir nån tenta... Skummt nog är det ju vid såna föreläsningar man snappar upp mest. Man har ingen press att lära sig, utan man sitter bara där och lyssnar för att det är intressant. Och så lär man sig mer än om man hade behövt lära sig något... Underligt det där om hur man egentligen funkar.


Sen kikade jag och Mathias på fotboll igår också, Champions League. Det är ibland lite drygt att ligga 2 timmar fel gentemot resten av Europa, som igår. Matcherna börjar då 18.45, vilket är samtidigt som jag och Vasa brukar åka och träna... Men dom skulle eftersända Arsenal-Sevilla vid halv tio, så då tänkte vi kika på den istället. Men jag var dum nog att komma dit lite tidigare, vilket resulterade att jag klampade in samtidigt som sammandraget om matchen Arsenal-Sevilla precis var på upprinningen. Med andra ord, jag fick veta vad matchen hade slutat... Vi kikade bara på första halvlek, sen kändes det inte värt nå mer.


Huset på bilden är förövrigt mitt hem, dvs det röda huset på gaveln. Mitt rum ligger vid de två fönstren på bottenvåningen som ligger närmast det gröna huset. Vasa bor i de två bortre fönstren på nedervåningen, vi är med andra ord grannar.


Sen måste jag tyvärr meddela att jag inte kan komma på er inflyttningsfest på lördag Magnus. Vi ska nämligen och titta på valar istället. Jag tror det blir tufft!


Nu måste jag in i duschen, hepp o hoj! 

 
 
Ingen bild

Mattias

20 september 2007 11:27

Nu har du chansen att döda en val. Smuggla med dig en harpun.

 
Ingen bild

Erling

20 september 2007 16:25

Det står alltså inte helt rätt till med allt på Island. Har dom importerat den svenska kravlösa sossehögskolan? ”Jag ids inte gå på föreläsningen idag, om inte han Krille ska snacka, han är ju lattjolajban, eller ska vi gå å ta en fika?”. Det funkar kanske med Linus som student, men inte med dom jag har.

 
Ingen bild

Farsan

20 september 2007 22:43

Trots att jag naturligtvis inte alls är en gammal gnällig gubbe som Erling utan en ung, modern far med filantropisk människosyn (skratta inte!) så måste jag ändå påpeka: -Du måste ju lära dig att stava till Isländsk på engelska, det heter INTE Iclandic, som du nu skrivit fyra gånger! Dagens ungdom, kan inte ens stava...

Vad jobber de förresten mest med alla de 99% som har arbete? Torsken håller väl på att ta slut så alla kan väl inte fiska?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linus - 30 december 2007 14:00

Nu kör vi igen! Jag har efter två månader (datumet precis här ovanför ljuger, det är i själva verket 17 februari nu.. Men det såg så fult ut med en helt tom sida med bara detta inlägg..) av koma på hemmafronten tagit tag i mitt liv igen (nåja), och h...

Av Linus - 24 december 2007 13:10

Mina kära läsare, vänner och familjemedlemmar!   Hoppas att denna blogg har varit till glädje för er och att ni kanske också har lärt er lite mer om Island, och kanske om mig, under denna höst! Nu går denna blogg i graven, den har som uppfyllt sitt ...

Av Linus - 22 december 2007 23:39

Jag vet inte riktigt hur jag skall avsluta den här bloggen. Det blir nog inte idag iaf.   Men låt oss börja med ovanstående bild. Det är jag och Páll Óskar. Bilden är tagen på Oliver i torsdags. Visst är vi lika? (Här kan ni hitta lite mer bilder frå...

Av Linus - 20 december 2007 18:16

Nu är det dags att stänga butiken. Sista stunden är kommen. Dags att släcka lyset. Ja, ni fattar. Nu är jag ett dygn från att vara hemma i Umeå (iaf om 25 minuter). Detta kommer bli det sista blogginlägget skrivet på isländsk mark. På Guesthouse Auro...

Av Linus - 19 december 2007 18:55

Jag tycker vi börjar på den senare delen av rubriken.   Igår skulle ju Chema ha lämnat oss, och idag var det ju Jóns tur. Det finns bara ett problem... De försov sig och missade sina flyg...   Vi börjar med Chema. Han skulle ta flygbussen vid kvart i...

Ovido - Quiz & Flashcards