Direktlänk till inlägg 19 december 2007

Julklappar och hur man missar sina flyg hem

Av Linus - 19 december 2007 18:55

Jag tycker vi börjar på den senare delen av rubriken.


Igår skulle ju Chema ha lämnat oss, och idag var det ju Jóns tur. Det finns bara ett problem... De försov sig och missade sina flyg...


Vi börjar med Chema. Han skulle ta flygbussen vid kvart i fem igår, då flyget skulle lyfta vid sju, men sov bort sig totalt. Om detta berode på det kanske lite kraftiga aloholintaget på måndagskvällen låter vi vara osagt... Han hade iaf totalt ignorerat sina fyra alarm på mobilen, samt de otaliga telefonsamtalen från Spanien under morgonen (de tänkte se till att han steg upp). När jag vaknade vid elvatiden igår så hörde jag Chemas röst. Han stod vid ytterdörren och pratade med sin far i telefon... Dom var sura på honom... Han packade ihop sina grejer och tog en taxi till Kelflavik för att sätta sig på första bästa flyg till London, där han skulle byta flyg. Hur det gick för honom vet vi ej, men vi har inte hört något mer från honom så troligtvis har han lämnat landet. Men det blev nog ett dyrt kalas det där...


Idag var det då Jóns tur. Hans flyg skulle lyfta klockan nio, dvs lite mer mänsklig tid. Men han gjorde precis samma sak som Chema, totalignorerade alla alarm. Och detta trots att han inte rörde en droppe alkohol igår. Imorse vaknade jag klockan åtta av att Jon bankade på min dörr "Linus, I've missed my flight". Då tog operation lösa problemet vid. Jag fick ringa till IcelandAir, och låstas heta Jón (då han inte litade på sin engelska i denna situation). Efter att jag hade förklarat situationen så sa dom bara "Well, now you have a problem...". Men efter lite dribblande fram och tillbaks ska han iaf lämna Island på fredag istället, och det kostade bara 10 000 ISK extra. Tror det var bra att vi lyckades få tag på dem innan flyget lyfte, annars hade det nog blivit dyrare.


Så efter detta har jag kommit fram till följande. Jag skall i fortsättningen inte skriva om de personer som skall åka hem. Det verkar föra otur med sig, så varför chansa... Men det skulle iofs vara otroligt komiskt om Vasa missar sitt flyg imorgon...


Idag har jag gjort mina julklappsinköp. Igår så kollade jag läget, för att idag ta tag i det hela och jag rev av det på en och en halv timme. Lite stolt över mig själv faktiskt. Men trots att det är det dyraste landet i världen snålar inte islänningarna när det gäller jul, eller allt annat för den delen. Dom shoppar som det inte finns någon morgondag...


Men i Kringlan hittade vi en fin sak. En stor julgran stod uppställd inomhus och jättemånga paket låg under den. Vi lyckades genom våra  excellenta isländska kunskaper förstå att paketen under granen skulle delas ut till fattiga barn här på Island, och att man fick lägga hur många paker själva under granen, med en åldersmärkning på dem (dvs vilken ålder barnet bör vara i för att uppskatta presenten). Är inte det en väldigt fin gärning? Det tycker iaf jag!


Och vill ni läsa lite om isländsk jul kan ni läsa här. Det om de 13 jultomtarna är rätt kul tycker jag, och vad de ger för presenter. 


Och dagens isländska fras är: (ännu en användbar Joel, men det heter inte "ocksur". Det heter "líka". Improve your Icelandic)


Fólk segir mér að þú sért engill og ég er sammála þeim - Folk säger att du är en ängel, och jag håller med 

 
 
Ingen bild

morsan

20 december 2007 17:21

Vill du bli väckt så du inte missar flyget imorgon (visst är det imorgon?) - eller tänker du klara det själv - vädret är underbart, halkigt och kolsvart idag

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linus - 30 december 2007 14:00

Nu kör vi igen! Jag har efter två månader (datumet precis här ovanför ljuger, det är i själva verket 17 februari nu.. Men det såg så fult ut med en helt tom sida med bara detta inlägg..) av koma på hemmafronten tagit tag i mitt liv igen (nåja), och h...

Av Linus - 24 december 2007 13:10

Mina kära läsare, vänner och familjemedlemmar!   Hoppas att denna blogg har varit till glädje för er och att ni kanske också har lärt er lite mer om Island, och kanske om mig, under denna höst! Nu går denna blogg i graven, den har som uppfyllt sitt ...

Av Linus - 22 december 2007 23:39

Jag vet inte riktigt hur jag skall avsluta den här bloggen. Det blir nog inte idag iaf.   Men låt oss börja med ovanstående bild. Det är jag och Páll Óskar. Bilden är tagen på Oliver i torsdags. Visst är vi lika? (Här kan ni hitta lite mer bilder frå...

Av Linus - 20 december 2007 18:16

Nu är det dags att stänga butiken. Sista stunden är kommen. Dags att släcka lyset. Ja, ni fattar. Nu är jag ett dygn från att vara hemma i Umeå (iaf om 25 minuter). Detta kommer bli det sista blogginlägget skrivet på isländsk mark. På Guesthouse Auro...

Av Linus - 18 december 2007 21:46

Idag säger vi hejdå till Jón. Och dagen till ära har jag då en bild som han har tagit. Bilden är tagen nere vid "vikingaskeppet" (har faktiskt inte lärt mig vad det heter) och togs när den första snön precis hade fallit här i Reykjavik, datumet var d...

Ovido - Quiz & Flashcards