Alla inlägg den 14 september 2007

Av Linus - 14 september 2007 21:10

Mina damer och herrar, nuförtiden är jag bankkund hos Kaupþing Banki HF. Det är häftigt på riktigt, här snackar vi om en bank med lite klass. Det är som Mathias sa igår, det är nåt som man kan stoltsera med i Londons finanskvarter. Om ni inte har någon aning om vad Kaupþing är för bank är ni obildade, och får läsa på er om dem på Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Kaupthing_Bank).


Nu har jag lyckats fånga berget på bild från stan också. Bilden lyckas inte till 100 % fånga känslan, men det ser väl rätt häftigt ut?! Det vi ser i förgrunden är parken som ligger vid Tjörnin (http://en.wikipedia.org/wiki/Tj%C3%B6rnin), på vägen mellan vårat hem och universitetet. Detta är förövrigt samma park som ni ser på bilden i inlägget "Andra måndagen" men då från en annan utgångsposition (fotot här ovan är taget vid buskarna längst ut till höger på bilden). På bilden i inlägget "Andra måndagen" är det förövrigt huvudbyggnaden på Universitetet som syns i mitten, det gråa huset med en lyftkran bredvid sig.


Nu ska jag fortsätta läsa boken "Independent People" (Fria män) av Haldor Laxness. Vet ni inte vem det är kan ni alltid kolla in det på Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Halld%C3%B3r_Laxness). Jag ska i alla fall läsa ut boken till och med torsdag, ingår i Iclandic Culture-kursen, och jag började igår... Så det är bara att läsa, har kommit till sidan 100 av 500 nu.


Och Joel, jag ville bara veta hur det gick i matchen... Men Jonas svarade istället 

Av Linus - 14 september 2007 15:04

Ja, Kung Jens. Vi skulle ju vinna Korpen i år, inte åka ut redan nu. Det gör mig lite ledsen. Och besviken blir jag också. Men nästa år ska vi vinna, då kommer jag inte åka till Island när det är dags för slutspel, eller till Linköpning när det är dags för semi-final (som förra året) utan då ska jaga vara med hela vägen in i mål, och jävlar vilken segerfest vi skall ha sen! Nu står hoppet till Volvo, visst grabbar?!


Här på Island är hösten här på riktigt. Igår låg termometern på 6 grader, och blåsigt. Ungefär samma tempratur idag, men mindre blåst.


Berget på bilden ovan är ett berg som ligger i fjorden precis utanför Reykjavik. När det inte är molnigt (vilket är rätt ovanligt) ser man dess mäktiga siluett över staden, riktigt snyggt. Jag har inte lyckats fånga detta på bild ännu (dvs jag har inte haft med mig kameran vid rätt tillfällen), men jag skall delge det till er när så är fallet.


Imrogon skall vi på utflykt, "Sheep round-up and the Golden Circle". Med andra ord ska vi titta på fårinsamlingen, lite geysrar och Gullfoss-fallet. Blir kul tror jag! Men vi drar redan vi åttatiden på morgonen, så det blir en tidig kväll.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards