Alla inlägg den 12 september 2007

Av Linus - 12 september 2007 14:46

Vissa av er (Joel) tror att jag sitter uppe hela nätterna och bloggar. Det är inte sant, det Joel inte tänker på är att jag här på Island ligger två timmar efter er, medan bloggen kör på svensk tid. Så detta inlägg skriver alltså jag 12.46 isländsk tid, bara så ni vet! =)


Nu ska jag gå till skolan, de regnar som tusan, det är lite tråkigt 

Av Linus - 12 september 2007 01:05

Ja, nu ska jag faktiskt förklara för er varför det är så otroligt dyrt med allting här på Island. Känner du inte att du är alltför intresserad av det kan du väl hoppa ner till slutet av inlägget, men jag tror nog att det finns lite matnyttigt för er alla i min lilla utläggning.


Efter att ha funderat ett tag kring detta har jag kommit fram till att den höga prisnivån beror på tre olika saker:


Först och främst. Island är ett land med 300 000 invånare. Här på ön finns det alldeles för lite folk som kan arbeta, dom har med andra ord brist på arbetskraft. Arbetslösheten ligger under 1 %. När man har alldeles för lite arbetskraft i ett land så ökar lönerna, då arbetskraften har större makt och kan påverka sina löner uppåt. Får dom inte högre lön så är det bara att byta jobb. När lönerna går upp så öker också inflationen i landet, dvs du får prisökningar på varorna inom landet. Detta leder ju i sin tur till en ökad prisnivå. Det är aldrig bra för ett land att ha för hög inflation, även om inte Island ligger på några farliga nivåer, då kapital flyttar från landet. Centralbanken har även satt en hög ränta, ca 15 %, för att få bukt med inflationen. Trots detta går det väldigt bra för Island. De har bland de högsta BNP/capita i världen och landet är inne i en högkonjunktur. Exporten av fiske går uppåt (räknat i pengar, inte mängd) samt att man har stora framgångar inom finanssektorn, med bankerna Kaupþing och Landsbaanki i fronten. Detta gör att den isländska valutan är väldigt stark, trots den höga inflationen. Och har ett land högre inflation än omvärlden och en stark valuta, ja då blir ju prisnivån i landet högre än i omvärlden.


Den andra orsaken till de höga priserna är landets geografiska position, och därtill hörande folkmängd. Det isolerade läget och klimatet gör att väldigt mycket måste importeras, vilket kostar pengar. Dessutom är ju befolkningen inte särskilt stor på Island, vilket betyder att de inte behöver så stora kvantiter av de importerade varorna, vilket leder till att det blir ännu dyrare att importera. Avsaknaden av naturresurser öker ju även det importbehovet.


Den tredje anledningen till de höga priserna är den isländska politiken. Man är ej med i EU, men väl i ESS. Men inom vissa sektorer har Island importkvoter och höga tullar, eller till och med importförbud. Detta gäller framförallt livsmedel och så kallade "onödiga varor" (alkohol, tobak m.m) I vissa fall är tull-tarifferna 700 %! Inom livsmedelsektorn har man den inställningen att Island skall vara självförsörjande, och därför är man vädligt restriktiva med införseln av mat. Om det väl får komma in i landet har det väldigt höga skatter! Detta leder ju till att prisnivån är hög, de isländska bönderna har inte så mycket konkurrens och kan sätta höga priser.


Om vi då tar fallet med varför pizzor är så dyra. Den höga prisnivån inom landet ger pizzan ett högt pris, av ovan nämda anledningar. Men de isländska politikerna är dessutom väldigt måna om att islänningarna inte skall äta osunda produkter, och sätter däför höga skatter på alkohol och skräpmat. Allt detta sammanslaget ger oss en pizza för 200 spänn.


Och vilken politik skall man då förespråka om man vill ha billiga pizzor på Island?! Ja, jag är nog inte rätt man att svara på exakt vilken paritlinje man skall följa, men en EU-vänlig poltik krävs nog så att importen kan släppas mer fri (undvika höga tariffer) samt att det underlättar arbetskraftinvandringen (sänker löneökningarna och inflationen)


Nu till lite annat.


- Jag skall överväga om jag ska starta en "sexblogg" (vilket jävla namn)

- Joel, du får ta och vara lite mer social med Språkgrändarna, för böveln

- Mattias, Jonas och Tobias. Ni måste vara mer social med Joel, han är ju helt själv med WOW och Dante annars (antar att Magnus har fullt upp med sin lägenhet) Och även, kan ni skicka OCR-numret och summan på min telefonräkning?

- Lottie, jag har inte badat i någon varm källa än, om inte duscha räknas (det vattnet har i princip samma ursprung). Men jag ska göra det!

- Olle, vi har fått ett till frysfack! =)

- Daniel, dom är snälla

- Martin, fick du nån älg?

- Mattias, tycker du att Samuel också är dum i huvudet?! =)

- Kalle och Julianna, ska ni förlova er?


Det var väl allt tror jag. Eller jag kan tilläga en sak, en av kurserna jag registerade mig på råkade bli fel.. Dom kör en HRM-kurs på både isländska och engelska, och jag hade valt den isländska. Vet inte riktigt om jag klarar av en masterkurs på isländska än... Men nu har jag iaf bytt!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards