Direktlänk till inlägg 10 december 2007

Två veckor till jul och inga lussekatter

Av Linus - 10 december 2007 00:24

Det är nästan lite synd om oss svenskar här i Reykjavik. Varför?! Jo, dels så är vi ju inne i en förbannat tråkig och jobbig tentaperiod, men vi är även utan lussekatter. Så här i snart juletider skulle det ju smaka med en lussekatt och lite glögg... Iofs har vi inte varit på IKEA och kollat än. Men IKEA ligger faktiskt i Hafnafjördur, och det är minst två bussbyten bort. Och det är ju dessutom i en annan kommun. Lite väl avlägset för oss som bor i 101-området... Fast vi har sagt att vi ska ta oss iväg dit på torsdag efter sista tentan för att se vad de har.


Idag är det ju söndag (inte längre för er iofs, men för mig är det fortfarande det) och då har vi tittat på fotboll. Och stormatch var det dessutom! Middlesbrough tog emot Arsenal på hemmaplan. Jag behöver kanske inte nämna att Mathias var tokladdad, trots hans fantastiska bakfylla. Jag hade självklart skrivit ner Boro inför matchen rätt rejält (dom har ju inte direkt rosat marknaden i höst). Därför blev matchutgången och resultatet en stor överaskning! 2-1 till Middlesbrough, och detta efter väldigt bra spel. Dom förtjänade utan tvekan att vinna. Väldigt imponerande! Och jag fick se dem göra två mål, vilket är en fördubbling av vad jag under hösten har fått bevittna från deras håll... Till och med personalen på puben var glada för Mathias skull (dom känner igen oss vid det här laget), det är ju inte så lätt att vara Reykjaviks enda Middlesbroughsupporter. 


Efter detta lilla äventyr stängde jag in mig på rummet och pluggade. Det var jättetråkigt. Så tråkigt att jag tog en promenad vid åttatiden, annars hade jag blitt tokig. Och det är ju faktiskt vinter här i stan fortfarande, så lite bilder av en snöklädd stad kan nu bevittnas här.


Det är ju inte så länge kvar av äventyret här i Reykjavik nu, 12 dagar närmare bestämmt, så jag borde kanske börja summera det hela för er. Men det får komma till veckan, när jag inte är lika less på att plugga (förhoppningsvis). Så håll ut!


Och dagens isländska fras är:


Ég vinn hjá Kaupþing og það er flott - Jag jobbar på Kaupthing och det är coolt/fint

 
 
Ingen bild

Mattias

10 december 2007 00:56

LatLinus baka egna lussekatter!

Men kul för Syddan, det hade han gjort sig förtjänt av

 
Ingen bild

Emma

10 december 2007 11:04

Mattias har en poäng, hembakta lussekatter är alltid godast och de är inte så himla svåra att svänga ihop :)

 
Ingen bild

mor

10 december 2007 18:51

Dito kommentar: till och med jag som knappt kommer ihåg vad man gör i ett kök har bakat lussekatter häromdagen - det är verkligen inte svårt - men det kanske inte finns jäst och saffran på isländska supermarkets -

 
Ingen bild

Farsan

10 december 2007 21:10

Jéstur og saþranir?

 
Ingen bild

Erling

10 december 2007 21:39

Ska jag kolla om min kusin har vägarna förbi den 13:e, flygkapten på transatlantiska rutten som han är?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linus - 30 december 2007 14:00

Nu kör vi igen! Jag har efter två månader (datumet precis här ovanför ljuger, det är i själva verket 17 februari nu.. Men det såg så fult ut med en helt tom sida med bara detta inlägg..) av koma på hemmafronten tagit tag i mitt liv igen (nåja), och h...

Av Linus - 24 december 2007 13:10

Mina kära läsare, vänner och familjemedlemmar!   Hoppas att denna blogg har varit till glädje för er och att ni kanske också har lärt er lite mer om Island, och kanske om mig, under denna höst! Nu går denna blogg i graven, den har som uppfyllt sitt ...

Av Linus - 22 december 2007 23:39

Jag vet inte riktigt hur jag skall avsluta den här bloggen. Det blir nog inte idag iaf.   Men låt oss börja med ovanstående bild. Det är jag och Páll Óskar. Bilden är tagen på Oliver i torsdags. Visst är vi lika? (Här kan ni hitta lite mer bilder frå...

Av Linus - 20 december 2007 18:16

Nu är det dags att stänga butiken. Sista stunden är kommen. Dags att släcka lyset. Ja, ni fattar. Nu är jag ett dygn från att vara hemma i Umeå (iaf om 25 minuter). Detta kommer bli det sista blogginlägget skrivet på isländsk mark. På Guesthouse Auro...

Av Linus - 19 december 2007 18:55

Jag tycker vi börjar på den senare delen av rubriken.   Igår skulle ju Chema ha lämnat oss, och idag var det ju Jóns tur. Det finns bara ett problem... De försov sig och missade sina flyg...   Vi börjar med Chema. Han skulle ta flygbussen vid kvart i...

Ovido - Quiz & Flashcards