Alla inlägg den 9 september 2007

Av Linus - 9 september 2007 22:13

Islänningarna ser onekligen ganska speciella ut. Speciella kanske inte är rätt ord, man kanske ska säga att dom inte ser ut som några andra. De flesta killarna och männen ser ut som vikingar, alltså som den traditionelle vikingen gestaltas. Kraftigt byggda, ljust hår och skägg. Ja, ni förstår hur jag menar. Kvinnorna å sin sida har ett väldigt säreget utseende. De flesta är väldigt vackra, men det är något mystiskt över deras drag. Det är även mycket lika varandra, så ibland har du svårt att se skillnad på dem.


Det jag vill komma till är att efter bara en vecka här på Island kan jag med ganska stor säkerhet säga om det människor jag träffar är islänningar eller inte. Självklart så misstar du inte en spanjor eller fransman för att vara en islänning (speciellt inte då de ser ut som traditionella utbytesstudenter...). Näe, det jag menar är att jag direkt ser om det är en norrman, svensk eller dansk man träffar, och inte en islänning. Rätt häftigt tycker jag.


Och deras språk är fantastisk vackert.


Avslutningsvis en uppdatering på prisfronten. Vasa köpte en Pizza igår från pizzerian här intill, den kostade 200 spänn

Av Linus - 9 september 2007 12:41

Varmvattnet här på Island luktar som ruttna ägg. Anledningen är enkel, dom tar vattnet direkt från termiska källor. Det är väl ett billigt sätt antar jag, men första gångerna du duschade här blev det en liten chock. Nu börjar jag vänja mig, men det är inte alltid jättemysigt att det luktar ägg när man står i duschen och ska göra sig fräsch.


Idag har jag tänkt läsa lite kurslitteratur faktiskt. Dels ska jag läsa klart den isländska saga jag håller på med, och sen så ska jag börja med boken för Project Managment-kursen... Eller det är ju tanken iaf, får se om det blir så. Sen blir det nog en tur till gymmet också.


Sen så kan jag berätta att vi lyckades hitta en sportbar som visade Sverige-Danmark igår. Men det var som Niels sa, det är skummt att titta på Sverige mot Danmark med en isländsk kommentator...


Och nu har jag bokat min hemresa. Kommer hem till Umeå igen den 21 december, men vill ni se mig innan dess är det bara att koma och hälsa på!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards