Direktlänk till inlägg 13 december 2007

Vi har nog något gemensamt

Av Linus - 13 december 2007 10:54

Om ni tittar på bilden här uppe så ser ni fem stycken nationaliteter på en och samma bild. Några av dem borde ni känna igen vid det här laget, medan några andra är nya ansikten för er. Om ni vill kan ni funderade lite om ni kan lista ut var personerna är ifrån innan jag säger vilka det är. Ni får en radbrytning på er...


Så, då har ni kollat klart. Personerna är, från vänster, Sanjeet (indier egentligen, men bor i England sen länge tillbaks), Guillaume (Paris och Frankrike), Charlotte (presentation överflödig), Anna (Molde och Norge) och Tomasso (ni vet att han är italinare). Alla dessa är utbytesstudenter. Och vad har vi gemensamt? Ja, det är lite olika saker. Dels kom vi alla på idéen att åka till Island en termin som utbytesstudenter. Bara det säger ju något om oss. Att vi lämnar ett civiliserat Europa för att åka till en avlägsen ö där det aldrig slutar blåsa (vinden var uppe och vände vid 20 m/s i natt också). Men vi har också en till gemensam nämnare. Och det är att vi inte kommer fira en svensk lucia i år.


Så gratis på Luciadagen Sverige. Här på Island är detta en tradition som är obenfintlig. Den finns helt enkelt inte. Om vi hade varit ambitösa så skulle ju vi i Team Sweden ha kunnat fixa ett litet Luciatåg, men det faktum att vi har tenta idag gjorde att vi la ner det projektet på ett tidigt stadium i höstas. Och sen tror jag inte det skulle bli ett särskilt skönsjungande Luciatåg... Föreställ er mig, Syddan och Hyddan som brölande stjärngossar och ni förstår nog att vi gjorde alla en tjänst genom att inte dela med oss av denna svenska tradition.


Men för att prata lite tenta, det känns bra inför den. Är nästan inte orolig alls. Bara att gå dit och prestera så är det jullov sen. Kommer bli skönt!


Och (går)dagens isländska fras är (den mest nödvändiga hitills):


Þú hefur flott brjóst - Du har fina bröst


Nu ska jag duscha och käka frukost, tjingeling!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linus - 30 december 2007 14:00

Nu kör vi igen! Jag har efter två månader (datumet precis här ovanför ljuger, det är i själva verket 17 februari nu.. Men det såg så fult ut med en helt tom sida med bara detta inlägg..) av koma på hemmafronten tagit tag i mitt liv igen (nåja), och h...

Av Linus - 24 december 2007 13:10

Mina kära läsare, vänner och familjemedlemmar!   Hoppas att denna blogg har varit till glädje för er och att ni kanske också har lärt er lite mer om Island, och kanske om mig, under denna höst! Nu går denna blogg i graven, den har som uppfyllt sitt ...

Av Linus - 22 december 2007 23:39

Jag vet inte riktigt hur jag skall avsluta den här bloggen. Det blir nog inte idag iaf.   Men låt oss börja med ovanstående bild. Det är jag och Páll Óskar. Bilden är tagen på Oliver i torsdags. Visst är vi lika? (Här kan ni hitta lite mer bilder frå...

Av Linus - 20 december 2007 18:16

Nu är det dags att stänga butiken. Sista stunden är kommen. Dags att släcka lyset. Ja, ni fattar. Nu är jag ett dygn från att vara hemma i Umeå (iaf om 25 minuter). Detta kommer bli det sista blogginlägget skrivet på isländsk mark. På Guesthouse Auro...

Av Linus - 19 december 2007 18:55

Jag tycker vi börjar på den senare delen av rubriken.   Igår skulle ju Chema ha lämnat oss, och idag var det ju Jóns tur. Det finns bara ett problem... De försov sig och missade sina flyg...   Vi börjar med Chema. Han skulle ta flygbussen vid kvart i...

Ovido - Quiz & Flashcards