Direktlänk till inlägg 15 december 2007

En underlig händelse och hejdån

Av Linus - 15 december 2007 19:34

En lite underlig händelse har inträffat här på Island. En lastbil lyckades med konsstycket att köra ihjäl 13 renar på en och samma gång... Olyckan inträffade på den östra sidan av ön, i närheten av det stora vattenkraftverksbygget Kárahnjúkar vid åttatiden på morgonen, så det var med andra ord kolmörkt. Väldigt tragiskt och polisen säger att föraren inte kunde göra så mycket. Men samtidigt frågar jag mig. Hur fanken kan en lastbil döda 13 renar på samma gång? Jag menar, att träffa en ren är ju en tillräcklig bedrift! Hur lyckas man köra på så många på samma gång? Bra underligt...


Igår sa vi då hejdå till Marte. Blev det jobbigaste avskedet hitills här på Island. Marina kommer jag träffa igen, och Erik (som lämnade för en och en halv vecka sen) hade jag inte en så nära relation till. Men jag kommer med största sannolikhet träffar jag henne igen. Hon var som en friskt fläkt som kom in i huset när Niels lämnade oss! Tråkigt, men inte så mycket att göra åt. Blir nog jobbigt tilltill veckan också, när alla andra åker hemåt med. Det börjar kännas att det snart är dags att åka hem nu, jag börjar som mentalt ställa mig in på det hela. Om sex dagar är jag hemma. Det kommer nog kännas underligt att stå med fötterna på svensk mark igen. 


Efter middagen igår så åkte vi till Darius för party. Det var roligt. Men vi var tvugna att gå ner till stan när det var dags att gå ut, taxi vägrade svara när vi ringde. Blev en trevlig liten promenad på en halvtimme, och det var rätt kallt... Det finns iaf lite bilder upplagda från igår och i torsdags, och dom hittar du som vanligt här


Dagens isländska fras är:


Ég vil fá flösku af kampavíni fyrir þessa fallegu konu - Jag vill ha en flaska champange till denna vackra kvinna

 
 
Ingen bild

Butter

15 december 2007 20:22

Renarna står ju mitt på vägen och flyttar sig inte ens om man kör på dom. Kommer det då en lastbil med lite fart är det inte så konstigt att det blir krock. Underligt är att det inte blev fler

 
Ingen bild

Linus

15 december 2007 20:24

Dom är sannerligen korkade djur...

 
Ingen bild

Joel

15 december 2007 22:12

Mamma lyckades döda ungefär 13 renar med en helt vanlig Volvo. Då borde det inte vara någon match för en biffig långtradare?

 
Ingen bild

mor

16 december 2007 07:00

"Att skiljas åt är att dö en smula"
citat, okänd (för mig i alla fall)

 
Ingen bild

Olle

16 december 2007 15:22

Eller den norska omskrivningen; "Att skiljas är adjö en smula"

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linus - 30 december 2007 14:00

Nu kör vi igen! Jag har efter två månader (datumet precis här ovanför ljuger, det är i själva verket 17 februari nu.. Men det såg så fult ut med en helt tom sida med bara detta inlägg..) av koma på hemmafronten tagit tag i mitt liv igen (nåja), och h...

Av Linus - 24 december 2007 13:10

Mina kära läsare, vänner och familjemedlemmar!   Hoppas att denna blogg har varit till glädje för er och att ni kanske också har lärt er lite mer om Island, och kanske om mig, under denna höst! Nu går denna blogg i graven, den har som uppfyllt sitt ...

Av Linus - 22 december 2007 23:39

Jag vet inte riktigt hur jag skall avsluta den här bloggen. Det blir nog inte idag iaf.   Men låt oss börja med ovanstående bild. Det är jag och Páll Óskar. Bilden är tagen på Oliver i torsdags. Visst är vi lika? (Här kan ni hitta lite mer bilder frå...

Av Linus - 20 december 2007 18:16

Nu är det dags att stänga butiken. Sista stunden är kommen. Dags att släcka lyset. Ja, ni fattar. Nu är jag ett dygn från att vara hemma i Umeå (iaf om 25 minuter). Detta kommer bli det sista blogginlägget skrivet på isländsk mark. På Guesthouse Auro...

Av Linus - 19 december 2007 18:55

Jag tycker vi börjar på den senare delen av rubriken.   Igår skulle ju Chema ha lämnat oss, och idag var det ju Jóns tur. Det finns bara ett problem... De försov sig och missade sina flyg...   Vi börjar med Chema. Han skulle ta flygbussen vid kvart i...

Ovido - Quiz & Flashcards