Alla inlägg den 6 september 2007

Av Linus - 6 september 2007 20:03

Efter era motiverande och smarta inlägg (tänker då främst på Emmas), ska jag verkligen vara seriös med träningen i höst! Jäklar i gatan vilken vältränad hunk jag kommer vara när jag kommer hem...


Idag såg vi på en film på Iclandic Culture, den handlade om Island. Syftet med filmen var att visa på hur folk utomlands ser på Island och dess befolkning. Det var en grymt bra, men framförallt rolig film. Och det intressanta är att visa saker kunde man direkt känna igensig i, trots att jag bara har varit här i snart en vecka.


En annan sak som är intressant är att vi har en hel del föreläsningar i biosalongerna som finns på Universitetsbion. Anledningen är att dom har alldeles för få salar, universitetet har växt välidgt snabbt. Men halva Campus är en byggarbetsplats för tillfället, så till jul ska det finnas mer plats. Men det är en rätt annorlunda känsla att ha föreläsningar i en biosalong.


Appropå föreläsningar och mina kurser så är jag hitills nöjd med mina val. Det kommer bli fyra kurser, Project Managment, International Business, Human Reasource Managment och Icalndic Culture. Alla kurserna går parallelt fram till slutet på November, och sen är det tentavecka i miten av December. Det verkar vara lagom nivå på kurserna, så jag hinner nog med att göra annat än att bara plugga.


För att byta ämne och komma in på isländska prisnivåer igen. Köpte idag en Magnus Mandel när vi var nere på stan (inte för att det var soligt, men mest för att det skulle vara gott). Den kostade 26 spänn... Herrejesus! Sen har dom ju lite underliga valörer på sina pengar också. Om ni tittar på bilden här uppe, det föreställer en kronor. Vet ni hur mycket en isländsk krona är värd?! Ungefär 10 öre... Pengahögen på bilden är värd sammanlagt 2 kronor. Det där är vad jag kallar grus!


Nu måste jag springa in i duschen, vi ska nämligen testa på Reykjaviks uteliv ikväll ! Så jag måste duscha och äta innan klockan sju (dvs klockan nio för er), då har vi husmöte, och sen drar vi ut direkt efter det. Återkommer med rapport om detta!

Av Linus - 6 september 2007 00:33

Nu ska jag inte hålla er på halster längre, det är dags att avslöja vilka jag umgås mest med!


Då ni alla, förutom Martin (som alltid ska sticka ut lite), har gjort en lista så ska jag göra likadant.


Topp fem är följande:


1. Den serbiskagöteborgaren

2. De två finska tjejerna

3. Uppsalabon

4. Fransmannen

5. Resten


Med andra ord, ni har relativt bra koll! Den serbiskegöteborgaren och jag är polare på heltid, de finska tjejerna hänger också med på ett hörn (trots att de pratar finska). Uppsalabon och jag läser Iclandic Culture tillsammans, och fransmannen är rolig och prata med när han väl dyker upp, det blir som väldigt intressanta diskussioner tillsammans med honom. Resten kommer på en femteplats. De flestas favorit (göteborgstjejen) och jag har inte umgåts så flitigt ännu, men jag borde kanske göra det när ni alla tycker så... Det är ett roligt gäng hela bunten i alla fall.


Föresten har det tillkommit två stycken (eller ja, jag har upptäckt att de också bor i huset). En polack som tror att han kommer skriva sin magisteruppsats här, det är i alla fall anledningen till att han har kommit hir. Han frågade för övrigt mig om jag hade sett till Siggi något, då han ville betala sin hyra... (Ingen har behövt betala sin hyra än). Sen har vi också en islänning som heter Gudmunder-nånting. Han är väldigt tystlåten och skygg, och ingen har väl riktigt pratat med honom ännu.


Förvörigt har jag börjat träna (Gratis Martin, du hade rätt). Den serbiskegöteborgaren, som från och med nu kallas vid sitt riktiga namn (han heter Vasa), fick med mig till det där gymmet som skulle vara i klass med IKSU igår. Det var i klass med IKSU, eller rent ut sagt, IKSU kan slänga sig i väggen. Ett stort gym i toppklass, en simbassäng och som grädde på moset, uppvärmda utomhuspooler. Namnet är "World Class Iceland", bara det säger ju en del. Jag blev såld direkt! Så nu har jag, Vasa och finländskorna inhandlat ett tremånaderkort var! Vad det kostade skall vi inte gå in på... I alla fall så har jag varit och tränat idag också, och vi siktar på att träna fem gånger i veckan. Det här skall inte bli som mina senaste satsningar på IKSU, dvs pengar i sjön. Den astronomiska prislappen kommer förhoppningsvis vara tillräckligt motivationshöjande för att jag skall lyckas...

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards