Direktlänk till inlägg 12 december 2007

12 dagar till jul och hej vad det blåser

Av Linus - 12 december 2007 01:45

Ja, även jag är inne på den 12:e december nu, så det är inte mer än 12 dagar kvar till dopparedagen. Känns lite underligt. Dels att det betyder att jag har 9 dagar kvar på Island. Men sen kan jag väl inte påstå att någon julstämning har gjort sig särskilt mycket påmind heller. Och jag har inte börjat köpa julklappar heller... Men allt det där får vänta tills efter torsdag, då är jag ju ledig!


Tentan idag gick helt okej. Var inte så jättesvår. Oavsett vilket så blev det världsmästerskapen i ordbajsning av alla mina svar. Men när det är ett så pass flummigt ämne som HRM så blir det så, oavsett om man vill det eller inte. Känns nästan som det är vad hela ämnet går ut på... Nåväl, det gick nog bra iaf. Nu är det bara en tenta kvar, och det känns rätt bra inför den. Det är Project Management, och med mina eminenta erfarenheter inom området så borde jag ju fixa det =)


Sen så måste jag erkänna att jag inte är någon expert på Keflavik direkt. Ska jag vara ärlig har jag bara varit där en gång, och det var i samband med att jag anlände till Island den 31 Augusti. Internationella flygplatsen ligger där, och sen dess har jag inte haft någon anledning att återkomma. Men på väg in mot Reykjavik far man förbi "samhället" och det ser väl inte alltför uppmuntrande ut. Ganska likt som det ser ut i ryska förorter (även om jag aldrig har varit i en sån). Men så fort du lämnar huvudstaden här på ön så kommer du ut på vischan, med allt vad det innebär...


Appropå vischan, uppe vid Borgarnes blåste det inatt 64 m/s. Iofs nedanför en bergssida, men likväl. Det är ingen liten vindpust det direkt. Var några personer som precis hann fly från sitt sovrum innan hela vedboden blåste in genom fönstret. Så det var ju rätt lungt här i jämförelse...


Idag har vi återigen tittat på fotboll, Champions League denna kväll. Vi hade förhoppningar om att det skulle bli lite spännande, men efter att Liverpool ledde med 2-0 mot Marseille efter tio minuter och Real Madrid hade samma resultat mot Lazio dog spänningen. Men det är rätt roligt att vara nere på Glaumbar (som vår sportbar heter) när Liverpool spelar. Är nog som att vara på en bar i Liverpool (iofs har jag inte varit där heller, men jag kan tänka mig). Alla är helt tokiga, och islänningarna är de galnaste av de alla. Engelsmännen på plats, som Sanjeet, är lite lugnare. En rolig upplevelse hur som helst!


Och ikväll fick jag smaka en halv lussekatt, Vasa kom in med den och vägrade att säga var han hade fått den ifrån. Men god var den iaf!


Dagens isländska fras är:


Hvernig gengur? - Hur är läget?


PS. Bilden är från innan jag klippte mig, så jag är inte så där långhårig nu. Bara så ni vet. Men spanjorerna har inte klippt sig sen de kom hit, och det syns. Kolla i mitt bildarkiv på bilder från i början av hösten så ser ni. DS 

 
 
Ingen bild

Emma

12 december 2007 09:53

Säg den som har julstämning alls nuförtiden?

 
Ingen bild

Grinchen

12 december 2007 13:25

julstämning, surstämning.

surströmming?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linus - 30 december 2007 14:00

Nu kör vi igen! Jag har efter två månader (datumet precis här ovanför ljuger, det är i själva verket 17 februari nu.. Men det såg så fult ut med en helt tom sida med bara detta inlägg..) av koma på hemmafronten tagit tag i mitt liv igen (nåja), och h...

Av Linus - 24 december 2007 13:10

Mina kära läsare, vänner och familjemedlemmar!   Hoppas att denna blogg har varit till glädje för er och att ni kanske också har lärt er lite mer om Island, och kanske om mig, under denna höst! Nu går denna blogg i graven, den har som uppfyllt sitt ...

Av Linus - 22 december 2007 23:39

Jag vet inte riktigt hur jag skall avsluta den här bloggen. Det blir nog inte idag iaf.   Men låt oss börja med ovanstående bild. Det är jag och Páll Óskar. Bilden är tagen på Oliver i torsdags. Visst är vi lika? (Här kan ni hitta lite mer bilder frå...

Av Linus - 20 december 2007 18:16

Nu är det dags att stänga butiken. Sista stunden är kommen. Dags att släcka lyset. Ja, ni fattar. Nu är jag ett dygn från att vara hemma i Umeå (iaf om 25 minuter). Detta kommer bli det sista blogginlägget skrivet på isländsk mark. På Guesthouse Auro...

Av Linus - 19 december 2007 18:55

Jag tycker vi börjar på den senare delen av rubriken.   Igår skulle ju Chema ha lämnat oss, och idag var det ju Jóns tur. Det finns bara ett problem... De försov sig och missade sina flyg...   Vi börjar med Chema. Han skulle ta flygbussen vid kvart i...

Ovido - Quiz & Flashcards