Alla inlägg under oktober 2007

Av Linus - 31 oktober 2007 22:18

Språkgrändarna verkar inte vilja skriva något så då får ni min sammanfattning av helgen istället... Och dessvärre får ni ingen bild heller, då jag har bråkat med bloggen hela kvällen om att den ska ladda upp en bild, men den vägrar. Men när jag har skrivit klart här så kommer jag lägga upp lite bilder här, så kan ni kolla där istället.


Helgen ja. Torsdagen avhandlades i fredagens inlägg, så den kan ni läsa där.


På fredagen var i ute på en promenad på stan och jag fick tillfälle att visa upp mina goda kunskaper om staden. Jonas och Tobias var mäkta imponerade... Sen tog vi en Swiss Mocka på vårat (alltså mitt, Syddans och Vasas) kafé. Senare under fredagen åkte vi och badade. Jonas och Tobbe älskade det, och passade även på att testa 44 graders poolen, som de äkta turister de var... Jag och Vasa, som de infödingar vi är, håller ju oss till den stora 38 graders poolen, varför plåga sig i något för varmt?! Kvällen var sedan en stor succé. Förfest på Aurora, som brukligt, och sedan vidare till Thors Guesthouse. Och sen vidare till Sólon, vars annars. Det var mycket folk, alla var glada, vissa minnesluckor infann sig, och kvällen avslutades på Pizza Pronto. Med andra ord, jag visade upp Reykjaviks nattliv precis som det är!


Lördagen var lite seg... Men vi tog oss upp relativt tidigt, och hann med en tur upp i tornet i Halgrimskirkja för att få oss en utsikt över stan. Det var väldigt fint, har aldrig varit uppe där tidigare. Sen åkte vi till Blue Lagoon. Det var lika bra som förra gången. Och bilden från i måndags visar Tobbe i Blue Lagoon, insmetad med "Blue Lagoon lera" och det är hans egna badbyxor han håller i handen... När vi kom hem, trötta och hungriga, gick vi ut och åt på ett riktigt turistställe! Det var gott, och under kaffét fick vi lyssna på en upprörd amerikan som var väldigt missnöjd med restaurangens icebar... Men kaffét var gott, det godaste Jonas någonsin hade druckit.


Sen var det självklart fest igen på lördagkväll... Denna gång till lite olika ställen, först Reykjaviks största gaybar, där världshistoriens dyraste alkoläsk inhandlades, och sedan vidare i vimmlet. Men kvällen blev ganska tidig, för Jonas och Tobbe skulle iväg på Golden Circle vid nio på söndagmorgon...


Och dom tog sig faktiskt upp i tid, lyckligt vis. Jag sov som en gris till klockan tolv. Men sen gjorde jag faktiskt lite skolarbete, så jag var iaf nyttig. Och en promenad i det fina vädret han jag med också. Sen på kvällen gick vi ut och åt igen, denna gång tillsammans med Syddam och hans vänner.


Och i måndags for dom igen... Och nu är det bekräftat, det var Jonas o Tobbe som snodde mina sockar. Det var väl, okej, lite kul, men dom kudne väl ha gett faan i att ta mina yllesockar. Dom behöver jag ju på riktigt!


Men det var kul att ha dom här, och jag tror dom gillade det också! 


Nu blev det här inlägget väldigt långt, så jag kanske lägger till lite till historierna här ovan i morgon 

Av Linus - 30 oktober 2007 12:04

Jag har fortfarande inte fått några berättelser av Jonas och Tobias, så ni får fortstätta vänta...


Nu ska dessutom bloggen börja fungera bättre igen, ny servern är på plats och allt ska nu funka perfekt!


Sen ska jag nu berätta varför jag aldrig kommer starta en "sexblogg". En blogg är inte på något vis ett "stängt forum", den är öppen för alla läsare som råkar hitta dit. Som den här bloggen tillexempel, vi ligger på ca 40-50 läsare per dag. Jag  känner inte alla dessa läsare, men det är väldigt kul att dom har hittat hit. Så skulle jag starta en "sexblogg" skulle läsare som jag inte känner hitta dit också. Och skulle jag starta en "sexblogg" skulle jag automatiskt synliggöra en del av mitt, och även andras, privatliv. Det vill jag inte göra, och det finns ingen anledning att göra det. Låt oss exemplifiera. Om jag befann mig i Umeå, skulle jag skriva en "sexblogg" då?! Näe, skulle aldrig falla mig in, och inte särskilt många andra heller för den delen. Och för mig är detta samma sak som att jag skulle skriva en sådan om jag befinner mig i Reykjavik.


Anledningen till att jag har den här bloggen är att ni skall få veta vad jag håller på med här på Island. Men det betyder inte att jag berättar allt jag håller på med, eller vad mina vänner här håller på med. Alla har rätt till ett privatliv som inte skall synliggöras på en blogg, och därför kommer ni aldrig få mig att skriva något sådant. Vill ni nödvändighetsvis veta sånt får ni väl ringa mig...


Och det är inte lönt att komma med några hot. Om jag vill så kan jag sätta på funktionen att jag måste godkänna alla kommentarer innan de publiceras. Men det vill jag inte, men kommer det kommentarer som inte passar i sammanhanget blir jag väl tvungen att göra det.


Idag har det snöat ännu mer, och nu måste jag gå till skolan. 

Av Linus - 29 oktober 2007 14:55

Nu har Jonas och Tobias lämnat landet. Helgen har satt sina avtryck, både psykist och fysiskt. Men, nu är det dags att återgå till vardagen. Ska bland annat lyckas skriva ihop något om Finlands historia ikväll...


De hett eftertraktade, och även nu utlovade, tredelade blogginlägget om helgen kommer ikväll, tidigast... Som ni kanske märkte var bloggen på väldigt dåligt humör igår och ville inte fungera alls under största delen av dagen, så det blev svårt att publicera något då. Sen så hade vi faktiskt inte tid att skriva det heller. Men Jonas o Tobias ska skriva ihop något när de kommer hem ikväll och skicka det till mig för publicering. Så ha tålamod!


Idag har jag städat rummet, det behövdes... Iofs fanns behovet där redan innan Språkgrändarna anlände, men deras närvaro förbättrade inte situationen. Sen har jag också upptäckt att mitt förråd av sockar har krympt drastiskt den senaste tiden. Antagligen äter tvättmaskinen upp dem, eller så har vi en socktjuv i huset. Eller så kanske har de blivit kidnappade och blivit bortförda till Sverige av Jonas och Tobias?! Ja, svårt att veta... Hur som haver så måste jag ner på stan nu och köpa mig några nya, annars måste jag tvätta var tredje dag.


Det har snöat idag. Men den kommer nog inte stanna länge, redan imorgon ska det bli varmt igen. Chema blev som ett litet barn, han har aldrig varit med om att det snöar förut. Så kameran åkte fram med en gång.... 

Av Linus - 28 oktober 2007 15:40

Viljan hos läsarna av denna blogg verkar vara inriktad på att få en smaskig redogörelse av Språkgrändarnas besök på denna vindpinade ö. Detta ska vi nog kunna ordna. Men ni får ta det lite lungt, Jonas o Tobbe är för tillfället på Golden Circle-turen. Men ikväll ska vi nog kunna få ihop något åt er.


Och då ska jag väl inte skriva något nu om vad som har hänt sedan sist, så det är väl lika bra att inte skriva något mer nu då...


Men, en sak har hänt. Ni har gått över till vintertid där hemma i Sverige, vilket betyder att jag "bara" ligger en timme efter er nu, då Island inte håller på med töntigheter som sommartid. 

Av Linus - 26 oktober 2007 18:14

Jag har varit helt bedrövlig att blogga i veckan, det är jag den första att erkänna... Men ska väl försöka skärpa mig nu, men jag har väl haft skrivkramp, eller något liknande.


Igår kom Jonas o Tobias hit. Fantastiskt trevligt! Gårdagen präglades av först fotboll i blåsten, för att sedan inta en god middag som Vasa tillagade för att sedan gå till Barinn och Sirkus, så Jonas o Tobbe skulle få bekanta sig med kroglivet. Gårdagen var väl bara en uppvärmning, för ikväll smäller det på riktigt. Skådeplatsen är Thors Guesthouse, där Syddan, Charlotte o Rachele bor. Det är sex av Syddan och Charlottes kompisar som är på besök, och vi ska fira Syddans födelsedag. Kommer nog blir riktigt kul det här!


Idag har vi kollat in stan, samt hunnit med att vara rikiga gentlemän, då två söta isländska damer hade problem med sin bil och vi hjälpte dem att putta iväg den en liten bit. Dagens goda gärning!


Nu ska vi och bada!

Av Linus - 24 oktober 2007 14:41

Igår fick ni inget inlägg från min sida, då jag inte kunde logga in på bloggen på i princip hela kvällen... Nu ska detta vara åtgärdat, och nästa vecka ska en ny server hjälpa till att driva den här sidan, så då kommer det nog funka bättre än vad det har gjort.


Nåväl, igår fyllde Syddan år, halvägs till 50 är han nu. Så till hans ära lägger jag upp ovanstående bild, så ni får se honom i action... Jag och Vasa köpte Football Manager 2008 till honom, vilket gjorde honom lycklig. Nu kommer han plugga ännu mindre än vad hitills är fallet.


Över till omröstningen. I början var det en spännande historia, men sedan rasade Björn Dalin iväg till en jordskredsseger... Men ni behöver inte misströsta för det, det var ett formidabelt valfusk som genomfördes av firma Dalin och Nordin, vilket resulterade i denna seger. Detta är valkommiten (dvs jag) väl medveten om. Vidare kommer troligtvis herr Dalins inlägg inte gå genom censuren. Så, vad får vi då fram av detta?! Jo, Björn ska få chansen att skriva ihop något och skicka till mig, så får vi se om det publiceras eller ej...


Men på hedrande andra och tredje plats kom Daniel och Emma. Och som den generösa människa jag är skall båda ni få chansen att skriva ett inlägg. Vill ni ta den?!

  

Sen utovade jag en historia om ryssen Micha, men det får komma ikväll. Hinner inte med det nu, måste iväg till föreläsning.

Av Linus - 23 oktober 2007 02:39

Ja, jag tror att jag precis har kollat in en av världshistoriens sämsta filmer. Efter att vi hade varit och tränat ikväll, idag tillsammans med vår ryska vän Micha (jag ska skriva mer om honom imorgon, och det kommer vara ett intressant inlägg...), bestämde vi oss för att gå på bio. Vi var lite sent ute och kom till bion 10 minuter innan de sista filmerna startade för kvällen. Och utbudet var ganska litet och dåligt, men efter lite övervägande valde vi att se filmen "Kingdom", detta då det kunde vara roligt med lite action... Det var det inte. Det var den sämsta filmen jag någonsin har sett. Amerikansk propaganda när den är som värst! Handlade om en terroristattack mot amerikaner i Saudiearabien, och hur detta skulle "hämnas"... Jag har aldrig tidigare funderat på om man ska gå från en film på bio för att den är för dålig, men denna gång var det väldigt nära. Så, för allt smör i Småland, se inte filmen "Kingdom"


Förövrigt har vädret idag varit det sämsta sen jag kom hit, tillsammans med vädret under Golden Circle-turen. Det regnade och blåste 16 m/s samtidigt... Inte jättemysigt...


Nu ska jag sova, men imorrn ska jag försöka skriva lite mer! 



Av Linus - 21 oktober 2007 20:03

Även om jag försöker hänga med lite i vad som händer hemma i Sverige, så missar man ju en hel del ändå. Bland annat hittade jag följande artikel i DN idag, denna stora nyhet har jag missat totalt... Men för att vara lite allvarlig också, hela den här Burmagrejen gick tex obemärkt förbi i Isländska medier. Det var inget som diskuterades, och jag måste medge att jag inte riktigt hängde med i vad som hände heller, man läser ju inte alla artiklar på aftonbladet.se direkt. Så jag insåg nog rätt sent vad det var frågan om. Så, en hel del saker missar jag nog inyhetsväg.


Idag har jag tagit en promenad i det underbara vädret (näe, det regnade inte idag heller). Och jag tog mig till en del av staden jag inte har varit tidigare, riktigt härligt var det att ta sig ut. Har lagt upp lite bilder här, och där finns även bilder från födelsedagsfirandet.


Sen måste jag nog göra er besvikna. Jag kanske hausade upp det lite väl mycket, så vi får väl ta ner det på jorden igen. Min nya frisyr är inte särskilt utmärkande i jämförelse med hur jag brukar se ut... Så några bilder där ni knappt känner igen mig kommer inte kunna visas... Det är en vanlig Linusfrisyr, med en liten isländsk tvist bara.


Sen får omröstningen en dag till på sig, sen ska jag meddela hur resultatet kommer användas...=)

Ovido - Quiz & Flashcards