Direktlänk till inlägg 18 september 2007

En ränta som får en ekonom att dregla...

Av Linus - 18 september 2007 00:59

När Vasa var på banken (Kaupþing så klart) idag för att skaffa sig ett bankkonto hörde han sig för lite om hur det såg ut på räntefronten här i landet. Vi har ju hört att den är väldigt hög, men aldrig fått några konkreta siffror. Det fick vi nu. Och håll i er.


Kaupþing hade ett sparkonto där du har 9,5 % ränta, om sladot på kontot inte överstiger 250 000 ISK (mostvarande ca 25 000 SEK). Överstiger du däremot denna summa är räntan 12,5 %. Dessutom är reavinstskatten endast 10 %, och den betalar du när du avslutar kontot (dvs, korkat att avsluta det...). Inflationen på Island ligger på ca 4,5 %. Med andra ord, har ni lite pengar över är det bara att slänga över dom hit, så blir ni rika i ett nafs. En sån här ränta gör ju att det är nästan lika lönsamt att sätta pengarna på banken som att satsa på aktier. Det är ju inte konstigt att de isländska bankerna har mycket pengar... Nu kanske du, Mattias, förstår vad jag menar med att det här är en bank med lite mer klass än Swedbank =)


Utlåningsräntan ligger på mellan 13-25 %, så där tjänar bankerna rätt bra med...


Annars har det varit en vanlig måndag. Tidig uppstigning för att hinna till föreläsningen 08.20 Därefter tog vi oss en tur till Kringlan (Islands nästa största köpcenter) för några små inköp samt lunchintag. Därefter Kaupþing, och sen hem. Det har inte blivit någon träning idag, då jag har haft ont i halsen (som nu har gått över). Eftermiddagen och kvällen har ägnats åt läsning, men avbrott för lite mat och upptåg. Jag har haft Vasa stationerad på mitt rum i princip hela kvällen. Han har nämligen ingen dator, vilket resulterar i att vi delar på min. Men just ikväll har han efter många våndor i alla fall beställt en dator. Fast egentligen är det bra att mn dator är upptagen ibland, för då kan jag ju inte gå till den när jag inte har lust att läsa... Blir mer pluggat på det viset!


Och efter de rapporter jag har hört om vädret i Umeå idag ska jag inte orda om vädret. Det har varit helt okej här, och är det fortfarande 


Nu dags för sängen, har hunnit halvägs i "Independent People". Minst ett till kapitel ikväll


Godnatt Umeå och Sverige


PS: Bilden är ej från idag, utan från turen i lördags. Orkade inte ladda upp nån annan, det gick för segt. DS

 
 
Ingen bild

Mattias

18 september 2007 02:54

Kaupping är ju dumma i huvet!

Men om jag slänger över en 100 000 då borde jag kunna ta ut en 10000 kr per år i räntevinst?

Det är väl rätt bra?

 
Ingen bild

Mr D

18 september 2007 10:38

Tur att halsvärken gick över när du bestämt dig för o skita i träningen...

 
Ingen bild

Erling

18 september 2007 10:59

Island är i sanning ett underbart land: starka och vackra kvinnor, en levande natur och kultur som man värnar om och inte säljer ut till kommersialism och industrialism, och nu också detta: ett finanssystem som uppmuntrar sparande och inte lånefinansierad överkonsumtion och rofferi. Jag är avundsjuk på dig Linus!

 
Samuel

Samuel

18 september 2007 18:27

Är du fucking allvarlig? Jag ska lätt investera företagets pengar där i så fall. Jävlar vad nice.

http://www.essbild.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linus - 30 december 2007 14:00

Nu kör vi igen! Jag har efter två månader (datumet precis här ovanför ljuger, det är i själva verket 17 februari nu.. Men det såg så fult ut med en helt tom sida med bara detta inlägg..) av koma på hemmafronten tagit tag i mitt liv igen (nåja), och h...

Av Linus - 24 december 2007 13:10

Mina kära läsare, vänner och familjemedlemmar!   Hoppas att denna blogg har varit till glädje för er och att ni kanske också har lärt er lite mer om Island, och kanske om mig, under denna höst! Nu går denna blogg i graven, den har som uppfyllt sitt ...

Av Linus - 22 december 2007 23:39

Jag vet inte riktigt hur jag skall avsluta den här bloggen. Det blir nog inte idag iaf.   Men låt oss börja med ovanstående bild. Det är jag och Páll Óskar. Bilden är tagen på Oliver i torsdags. Visst är vi lika? (Här kan ni hitta lite mer bilder frå...

Av Linus - 20 december 2007 18:16

Nu är det dags att stänga butiken. Sista stunden är kommen. Dags att släcka lyset. Ja, ni fattar. Nu är jag ett dygn från att vara hemma i Umeå (iaf om 25 minuter). Detta kommer bli det sista blogginlägget skrivet på isländsk mark. På Guesthouse Auro...

Av Linus - 19 december 2007 18:55

Jag tycker vi börjar på den senare delen av rubriken.   Igår skulle ju Chema ha lämnat oss, och idag var det ju Jóns tur. Det finns bara ett problem... De försov sig och missade sina flyg...   Vi börjar med Chema. Han skulle ta flygbussen vid kvart i...

Ovido - Quiz & Flashcards