Alla inlägg den 7 november 2007

Av Linus - 7 november 2007 23:43

Rubriken refererar inte till bloggen, här har jag saker att skriva om. Näe, det den syftar på är vad jag ska skriva om i PM:et på Icelandic Culture. Som jag har berättat tidigare, tror jag, skall jag i denna kurs skriva ett PM, med referenser och sånt, på tio sidor om valfritt ämne inom Isländsk kultur. Problemet är att jag inte vet vad jag ska skriva om... Och nu börjar det brinna i knutarna, det skall vara inlämnat om tre veckor och vi har massa inlämningsuppgicter i andra ämnen också... Så, har ni något roligt och inspirerande tips?


På bankfronten är det följande nyheter. Killen från Kaupþing har svarat på vårat mail, och vi ska skicka våra CV'n till honom med. Så idag har det förfinats till perfektion, och jag tror Syddan har skickat in dem till honom. Så nu är det bara att vänta och se... Och vi var inte lika uppklädda som jag och Martin, det är väl svårt att vara lika snygga som vi var då ;) Men vi såg inte direkt ut som några sjaskiga studenter, utan jag hade skjorta och Gant-tröja, medan Syddan körde med kavaj och skjorta. Vi såg väldigt professionella ut om jag får utrycka min åsikt i frågan.


Annars är det inte mycket nytt här på Island. Har försökt plugga bra idag, och det har väl gått helt okej. Sen ringde Jonas och tillkännagav att jag hade fått en ny telefonräkning. Kul att prata med honom, men av någon anledning bröts samtalet när jag skulle berättta något väldigt spännande för honom. Var kanske nån typ av censur som gick på?!


Upptäckte nu också att jag har glömt skriva om Chemas äventyr med den isländska tullen. Häromveckan skickade hans föräldrar ett paket med mat till honom (han är från Spanien, dom håller visst på med sådant), ett fin liten box på 17 kilo. Problemet var bara att dom hade slängt med 4 kilo parmaskinka. Så Chema får ett brev av den isländska tullen (självklart på isländska, så Gudmundur får översätta) att dom har beslagtagit 4 kilo parmaskinka, men att han är välkommen att hämta ut resten... Grejen är den att det är importförbud på skinkor, korvar och ostar här, dom tycker att de isländska produkterna är mycket godare... Chema blir helt förstörd och förstår inte hur ett land kan förbjuda parmaskinka, medan vi andra tycker det är en ganska rolig anekdot!

Av Linus - 7 november 2007 00:13

Den frågan är ännu obesvarad, men jag är iaf lite närmare nu än vad jag var igår vid samma tid. Nu ska ni få en redogörelse av dagens händelser för Linus och Syddan.


Först och främst var jag tvungen att vakna tidigt, redan vid niotiden. Efter tre "snozzningar" gick jag upp, vid halv tio kanske. Trots detta var jag i princip klar när Syddan kom förbi vid tio över tio. Som tur var hade jag kollat upp var Kaupþings huvudkontor låg (och inte som Syddan, som antog att han visste var det låg, men var helt ute och cyklade) och vi styrde stegen mot Borgartúni 19.


Väl framme 15 minuter senare började det bli lite nervöst. Vad skulle vi säga? Hur skulle vi göra? Vem skulle prata? Vi kom överens att Syddan fick sköta snacket, och att det förhoppningsvis löste sig vad han skulle säga.


Det började bra, vi höll på att gå in i fel hus... Men sen hittade vi rätt. Väl inne på Kaupþing gick det väl sådär. Vi fick inte träffa den personen vi ville, men vi fick i alla fall e-mailadressen till honom så vi kunde skicka ett mail med vårat ärende (detta tror jag inte hade hänt i Sverige, dvs om vi hade klampat in på SEB:s huvudkontor hade vi nog inte fått mailadressen till deras rekryteringsansravige). Så ungefär fyra minuter efter vi gick in i byggnaden lämnade vi den... Men vi gick och tog en kaffe på det närbelägna caféet och skrev ett fint och välformulterat e-mail till Kaupþing. Så nu väntar vi med spänning på svar!


Men detta gav oss lite blodad tand. Va fanken, lika bra att köra på med de andra bankerna också när vi väl är i farten. Island har i dagsläget tre stora banker som alla verkar internationellt. Kaupþing, Landsbannkin och Glitnir. Landsbankinn ger ett vädligt byråkratiskt och tråkigt intryck, så dom tar vi sist av alla, om vi ens väljar att kontakta dom...


Glitnir å andra siden, där har vi en modern bank! Första gången jag såg deras logga trodde jag det var en klädkejda, liknande typ H&M (ni kan ju kolla själva, www.glitnir.is). Jag blev förbluffad när det var en bank. Så väl installerade på Universitetet för en ny dags "seriösa" studier började vi finkamma deras hemsida efter information. Rätt snabbt hittade vi det vi sökte, och e-mailadressen låg ute på hemsidan. Så, vi komponerade ihop ett nytt brev (nåja, helt nytt var det väl inte) och skickade iväg. Resten av eftermiddagen blev en lång väntan efter något svar. Det kom vid fyratiden. Och ett bra svar var det också. Vi ska skicka in våra CV'n, så hon "lär känna oss", och sen ska vi gå vidare ifrån det.... Här luktar det som vi kommer få träffa Glitnir! Kalas säger jag!


- Och Emma, du är inte alls nån stalker. Det är jättekul när du skriver =)

- Och Joel, när fanken har jag sagt att jag inte gillar dina kommentarer?! Samt att det finns en skillnad mellan mina blogginlägg och kungjens.eu. Jag fortsätter skriva, trots dålig respons... Det kan man inte säga om den hemsidan, trots påtryckningar från bland annat mig... =)

Ovido - Quiz & Flashcards