Alla inlägg den 15 november 2007

Av Linus - 15 november 2007 20:02

I det här guesthouset, och även till viss del i Thors, så tycker folk att jag är lik Páll Óskar... Så, vad tycker ni? Här ovan har ni mig och honom! Rösta här till höger så vi får någon klarhet i detta dilemma!


Sen fick jag ju en fråga från min mor i föregående inlägg, och här kommer svaret. Jag är rätt säker på att det fungerar som följande. Den disponibla inkomsten är samma sak som det man får i lön och bidrag minus skatter och andra avgifter. Dvs, tar du ett lån i utlandet räknas inte den till den disponibla inkomsten, ungefär på samma sätt som om ett företag tar ett lån räknas det inte som en inkomst i dess resultaträkning, utan istället går det direkt in i balansräkningen. Därför har dessa två företeelser inget större samband.


Men det är rätt intressant poäng som du lyfter fram min käre mor. Att islänningarna för tillfället har lån på ca 2,5 miljarder svenska kronor i utländsk valuta. Och det på ett land med 300 000 invånare! Under årets nio första månader har lånen i utländsk valta gått upp med 57,6 %. Varför? Jo, allt har med räntan att göra. På Island har du ju en nominell ränta på minst 12 %, mot 4-5 % i andra länder. Så länge den isländska kronan är stark så är det lungt, men om den depriceras (gå ner i värde) kan det bli jobbigt för våra isländska vänner med utlandslån... Visst, hela isländska ekonomin går på högvarv för tillfället och optimismen spirar, titta bara på alla lyftkranar som finns här i Reykjavik. Måste nästan vara världsrekord i lyftkranar per capita, på samma sätt som Reykjavik nog har högst andel Porsche Cayennes per capita i hela världen, dom finns överallt! Nåväl, någon gång kommer det vända och vi får hoppas det inte blir en alltför kraftig nergång. Saker och ting går snabbt i en så här pass liten ekonomi...


För att byta ämne, min ryggsäck har gått sönder, dragkedjan har gett upp. Så nu står jag inför ett dilemma. Ska jag köpa en ny ryggsäck, eller ska jag istället köpa en datorväska? Nackdelen med en datorväska är att det är svårt att använda den när jag ska på gymmet, dvs packa grejer i den. Sen är den inte optimal när det blir dags att åka hem, då jag kommer behöva minst en ryggsäck i handbagage om jag ska få med allt... Men jag vill ha en datorväska! Blir kanske både och i slutändan. Den som lever får se

Av Linus - 15 november 2007 00:24

Jag förstår mig inte på Sverige ibland, kan man inte lära sig att det kommer snö varje vinter?! Detta syftar självklart inte till oss norrlänningar, utan jag syftar på folket söder om Gävle. Dagens nätupplagor av de svenska dagstidningarna har varit fyllda av "Trafikkaoset, Vems fel är det" och liknande rubriker (självklart inte vk.se) Herrejesus, är det så svårt att lära sig, det kommer snö nån gång i November och det är bara att göra sig beredd.


När sånt där händer hemma i Sverige känns det skönt att vara på ett land som Island, jag tror inte ens ordet snökaos finns på isländska. Än mindre att dom skulle kunna "drabbas" av det. Här är man beredd på vilket väder som än kommer! Skulle en Tsnunami skölja över Reykjavik skulle nog första reaktionen bland islänningarnaa vara "Åh fan, en sån har vi aldrig råkat ut för tidigare. Häftigt" Förövrigt är det 9 grader här i stan just nu, så vi är en bit bort från ett "snökaos".


När vi ändå är inne på nyheter, här på Island läser jag IcelandReview. Det är en bra nyhetskälla, dom översätter de viktigaste isländska nyheterna till engelska, så vi utlänningar kan följa med. Och har de väl börjat på en nyhet brukar dom spinna vidare på den tills den tar "slut". Riktigt bra!


Idag har det pluggats hårt. Vi upptäckte att vi skulle ha lämnat in en uppgift i Project Management i måndags, men att vi totalt har missat det... Men efter några timmars bråk med Microsoft Project är den snart klar, så imorgon ska vi nog lyckas lämna in den.


Och avslutningsvis, alldeles nyss fick jag en affisch uppsatt på min dörr föreställande Páll Óskar. Det var Marte som var så snäll och fixade det. Han ser verkligen jättebögig ut...


Och Olle, grattis på 20 årsdagen! Jag ringer sen och gratulerar dig på riktigt! 

Ovido - Quiz & Flashcards