Direktlänk till inlägg 7 november 2007

Vad fanken ska jag skriva om?!

Av Linus - 7 november 2007 23:43

Rubriken refererar inte till bloggen, här har jag saker att skriva om. Näe, det den syftar på är vad jag ska skriva om i PM:et på Icelandic Culture. Som jag har berättat tidigare, tror jag, skall jag i denna kurs skriva ett PM, med referenser och sånt, på tio sidor om valfritt ämne inom Isländsk kultur. Problemet är att jag inte vet vad jag ska skriva om... Och nu börjar det brinna i knutarna, det skall vara inlämnat om tre veckor och vi har massa inlämningsuppgicter i andra ämnen också... Så, har ni något roligt och inspirerande tips?


På bankfronten är det följande nyheter. Killen från Kaupþing har svarat på vårat mail, och vi ska skicka våra CV'n till honom med. Så idag har det förfinats till perfektion, och jag tror Syddan har skickat in dem till honom. Så nu är det bara att vänta och se... Och vi var inte lika uppklädda som jag och Martin, det är väl svårt att vara lika snygga som vi var då ;) Men vi såg inte direkt ut som några sjaskiga studenter, utan jag hade skjorta och Gant-tröja, medan Syddan körde med kavaj och skjorta. Vi såg väldigt professionella ut om jag får utrycka min åsikt i frågan.


Annars är det inte mycket nytt här på Island. Har försökt plugga bra idag, och det har väl gått helt okej. Sen ringde Jonas och tillkännagav att jag hade fått en ny telefonräkning. Kul att prata med honom, men av någon anledning bröts samtalet när jag skulle berättta något väldigt spännande för honom. Var kanske nån typ av censur som gick på?!


Upptäckte nu också att jag har glömt skriva om Chemas äventyr med den isländska tullen. Häromveckan skickade hans föräldrar ett paket med mat till honom (han är från Spanien, dom håller visst på med sådant), ett fin liten box på 17 kilo. Problemet var bara att dom hade slängt med 4 kilo parmaskinka. Så Chema får ett brev av den isländska tullen (självklart på isländska, så Gudmundur får översätta) att dom har beslagtagit 4 kilo parmaskinka, men att han är välkommen att hämta ut resten... Grejen är den att det är importförbud på skinkor, korvar och ostar här, dom tycker att de isländska produkterna är mycket godare... Chema blir helt förstörd och förstår inte hur ett land kan förbjuda parmaskinka, medan vi andra tycker det är en ganska rolig anekdot!

 
 
Ingen bild

Emma

8 november 2007 00:58

"Chema blir helt förstörd och förstår inte hur ett land kan förbjuda parmaskinka..." Stackarn, inte lätt att vara spanjor i främmande land! Är de inte med oss är de emot oss.

Vad gäller ämne till ditt PM så vill jag gärna höra vad för slags isländsk kultur ni läst, annars är det hemskt svårt att tipsa! Läser ni om sagor och traditioner och skapelseberättelser och så, eller är det kultur i form av samhällsstruktur och politik?

Sen det där som censuren grep in på, det är inget du vill lufta på blogen?

 
Ingen bild

Emma

8 november 2007 17:19

(Eller är det kanske kultur i form av jordbruk?)

 
Ingen bild

Moder finkulturist

8 november 2007 18:48

Jag röstar fortfarande på att du tar ngt om han som blev mördad - var det Snorre Sturlasson han hette? samt det där med spöken och "haunted areas" som islänningarna kör med särskilt tätt i hans hemtrakter (fortfarande)- eller minns jag fel från kartorna?

 
Ingen bild

Mattias

9 november 2007 00:50

Kan du inte skriva om filmen korpen flyger?

Eller om Eidur Gudjonsehns pappa Arnor.

Eller spritkulturen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linus - 30 december 2007 14:00

Nu kör vi igen! Jag har efter två månader (datumet precis här ovanför ljuger, det är i själva verket 17 februari nu.. Men det såg så fult ut med en helt tom sida med bara detta inlägg..) av koma på hemmafronten tagit tag i mitt liv igen (nåja), och h...

Av Linus - 24 december 2007 13:10

Mina kära läsare, vänner och familjemedlemmar!   Hoppas att denna blogg har varit till glädje för er och att ni kanske också har lärt er lite mer om Island, och kanske om mig, under denna höst! Nu går denna blogg i graven, den har som uppfyllt sitt ...

Av Linus - 22 december 2007 23:39

Jag vet inte riktigt hur jag skall avsluta den här bloggen. Det blir nog inte idag iaf.   Men låt oss börja med ovanstående bild. Det är jag och Páll Óskar. Bilden är tagen på Oliver i torsdags. Visst är vi lika? (Här kan ni hitta lite mer bilder frå...

Av Linus - 20 december 2007 18:16

Nu är det dags att stänga butiken. Sista stunden är kommen. Dags att släcka lyset. Ja, ni fattar. Nu är jag ett dygn från att vara hemma i Umeå (iaf om 25 minuter). Detta kommer bli det sista blogginlägget skrivet på isländsk mark. På Guesthouse Auro...

Av Linus - 19 december 2007 18:55

Jag tycker vi börjar på den senare delen av rubriken.   Igår skulle ju Chema ha lämnat oss, och idag var det ju Jóns tur. Det finns bara ett problem... De försov sig och missade sina flyg...   Vi börjar med Chema. Han skulle ta flygbussen vid kvart i...

Ovido - Quiz & Flashcards