Alla inlägg den 4 november 2007

Av Linus - 4 november 2007 17:20

Mina kära vänner och familjemedlemmar. Som ni kanske har förståt har jag några gånger under denna höst testat på Reykjaviks uteliv. Vid det här laget känns det som jag har ganska bra rutin på hur det hela funkar. Om ni mot förmodan skulle bege er till Reykjavik utan att hälsa på mig, eller åker hit utan mig efter jag har kommit tillbaka, så känner jag att ni kanske behöver en liten guide för att kunna uppskatta Reykjaviks uteliv till fullo. Så här kommer det, ett gäng ovärdeliga tips.


1. Först och främst, ska du gå på krogen i Reykjavik måste du vara onykter. Det funkar inte att gå ut nykter här. Ska du kunna ta stämningen på Laugavegur lördagnatt vid fyratiden med en klackspark måse du ha lite innanför västen. Annars blir du enbart förfärad.


2. Du behöver aldrig oroa dig för att bli för full. Eller ja... Du är aldrig fullast på stället. Det tunga ansvaret tar islänningarna på sig själva.


3. Folk kommer tro att du är från Island. Och ibland märker de inte heller att du inte är islänning, trots att du svarar på deras frågor med några märkliga ljud. Eller så kan du bara säga "Jao" nicka och se glad ut. Oftast blir också de glada av ditt svar och skrattar, och vinglar vidare in i folkmassan. Ser de ut som frågetecken av ditt svar, säg att du kommer från Sverige och de blir glada och börjar prata med dig på engelska istället.


4. Förolämpa inte folk på svenska. Det är många fler isläninngar än man tror som förstår svenska.  


5. Kom inte från Polen. Det är en god källa till problem.


6. Oavsett hur mycket ansträning du lägger bakom dig, du kommer hur du än gör tappa bort minst 60 % av ditt sällskap för kvällen.

  

7. Ser du Lögreglan, dvs Polisen. Håll dig i skinnet. Dom praktiserar nolltolerans här.


8. Gå inte på Sirkus eller Kaffibarinn efter klockan två på en fredag eller lördag. Oavsett hur du gör så kommer du inte komma in, även om du står först i "kön".


9. Gå inte ut på krogen före klockan två.


10. Gå på Sólon


Så, nu ska jag iväg och bada! 


Ovido - Quiz & Flashcards