Alla inlägg den 22 november 2007

Av Linus - 22 november 2007 14:11

Vi sitter på favoritkafeet och pluggar för tillfället. För ett tag sen gick Mathias ut för "att ta lite luft". Medan han står och tar in lite luft kommer en bil förbikörande på Laugavegur. Det är en fin svart bil med en isländsk flagga i fronten. Registreringsnumret är 1. Alltså, endast 1. I bilen sitter Island president och läser tidningen. Jag älskar det! Varför har inte svenska kungen en likadan registeringsskylt?

Av Linus - 22 november 2007 00:47

Ja, nu är det bara en månad kvar tills jag kommer hem igen. Jag brukar ju säga att tiden går fort när man har roligt, men när jag tänker tillbaka på de snart tre månader jag har varit här kommer jag fram till att tiden inte kanske går så fort ändå. När jag satte mig i bussen från Keflavik på väg mot Reykjavik på förmiddagen den 31 Augusti känns som något avlägset nu, väldigt avlägset.  Jag har gjort så mycket sedan dess och lärt känna så otroligt mycket människor. Vem trodde tillexempel att jag skulle få så fantastiska vänner, eller att jag skulle bli bekant med den ryska kulturattachen (Micha) på Island?! Samtidigt som hösten har gått väldigt fort så har den också gått väldigt långsamt, det märker man när man tänker tillbaka! Men det finns fortfarande mycket kvar att göra här! Om inte annat, så har jag förjäkla mycket att plugga... Och jag börjar längta hem lite grann faktiskt nu!


Sen appropå att jag kommer hem igen kan jag också meddela att jag inte kommer fira nyår i Umeå i år... Mathias har bjudit in mig till en nyår i Stockholms skärgård, och det tyckte jag var ett för bra erbjudande att tacka nej till. Så jag blir bara hemma en dryg vecka tills jag åker ner igen. Kom även på att det var väldigt längsen jag var i Stockholm på riktigt, så jag stannar där nere till och med den 3 januari. Men sen kommer jag hem igen, och då blir ni inte av med mig i första taget =)


Sen gjorde ju Sverige sin plikt ikväll, som tur är. Dessvärre (eller kanske dessbättre?!) kunde vi inte se matchen... Det finns trots allt vissa begränsningar i TV-utbudet även på våran favoritpub... De får inte in några svenska kanaler här, utan mest isländska och engelska. Och matchen Sverige-Lettland är väl kanske inte den mest eftertraktade matchen hos Sky Sports direkt, och den isländska televisionen var upptagen med att visa den fantastiskt betydelsefulla matchen Danmark-Island (föga förvånande förolade öborna med 3-0). Så det blev webbradio istället. Eller ja, vi kanske inte kan kalla det webbradio. Matchen åtnjöts på Thors guesthouse, där internet hade bestämt sig för att fungera dåligt just ikväll... Med andra ord, det blev lite småhackigt i webbradioutsändningen. Men vi hade turen att höra alla mål iaf!

Ovido - Quiz & Flashcards