Direktlänk till inlägg 7 november 2007

Var det bankman jag skulle bli?

Av Linus - 7 november 2007 00:13

Den frågan är ännu obesvarad, men jag är iaf lite närmare nu än vad jag var igår vid samma tid. Nu ska ni få en redogörelse av dagens händelser för Linus och Syddan.


Först och främst var jag tvungen att vakna tidigt, redan vid niotiden. Efter tre "snozzningar" gick jag upp, vid halv tio kanske. Trots detta var jag i princip klar när Syddan kom förbi vid tio över tio. Som tur var hade jag kollat upp var Kaupþings huvudkontor låg (och inte som Syddan, som antog att han visste var det låg, men var helt ute och cyklade) och vi styrde stegen mot Borgartúni 19.


Väl framme 15 minuter senare började det bli lite nervöst. Vad skulle vi säga? Hur skulle vi göra? Vem skulle prata? Vi kom överens att Syddan fick sköta snacket, och att det förhoppningsvis löste sig vad han skulle säga.


Det började bra, vi höll på att gå in i fel hus... Men sen hittade vi rätt. Väl inne på Kaupþing gick det väl sådär. Vi fick inte träffa den personen vi ville, men vi fick i alla fall e-mailadressen till honom så vi kunde skicka ett mail med vårat ärende (detta tror jag inte hade hänt i Sverige, dvs om vi hade klampat in på SEB:s huvudkontor hade vi nog inte fått mailadressen till deras rekryteringsansravige). Så ungefär fyra minuter efter vi gick in i byggnaden lämnade vi den... Men vi gick och tog en kaffe på det närbelägna caféet och skrev ett fint och välformulterat e-mail till Kaupþing. Så nu väntar vi med spänning på svar!


Men detta gav oss lite blodad tand. Va fanken, lika bra att köra på med de andra bankerna också när vi väl är i farten. Island har i dagsläget tre stora banker som alla verkar internationellt. Kaupþing, Landsbannkin och Glitnir. Landsbankinn ger ett vädligt byråkratiskt och tråkigt intryck, så dom tar vi sist av alla, om vi ens väljar att kontakta dom...


Glitnir å andra siden, där har vi en modern bank! Första gången jag såg deras logga trodde jag det var en klädkejda, liknande typ H&M (ni kan ju kolla själva, www.glitnir.is). Jag blev förbluffad när det var en bank. Så väl installerade på Universitetet för en ny dags "seriösa" studier började vi finkamma deras hemsida efter information. Rätt snabbt hittade vi det vi sökte, och e-mailadressen låg ute på hemsidan. Så, vi komponerade ihop ett nytt brev (nåja, helt nytt var det väl inte) och skickade iväg. Resten av eftermiddagen blev en lång väntan efter något svar. Det kom vid fyratiden. Och ett bra svar var det också. Vi ska skicka in våra CV'n, så hon "lär känna oss", och sen ska vi gå vidare ifrån det.... Här luktar det som vi kommer få träffa Glitnir! Kalas säger jag!


- Och Emma, du är inte alls nån stalker. Det är jättekul när du skriver =)

- Och Joel, när fanken har jag sagt att jag inte gillar dina kommentarer?! Samt att det finns en skillnad mellan mina blogginlägg och kungjens.eu. Jag fortsätter skriva, trots dålig respons... Det kan man inte säga om den hemsidan, trots påtryckningar från bland annat mig... =)

 
 
Mattias

Mattias

7 november 2007 02:35

Skulle INGEN kommentera så skulle du heller inte ha inspiration att skriva. Nu är jag tillbaka från Barcelona redo att kommentera inlägg.
Bäst i Bracelona? Fotbollsmatchen
Sämst i Barcelona? Horor som ryckte i en och försökte tvinga på en oralsex (riktigt läskigt, vissa hade inga tänder, är det bra eller anus EGENTLIGEN?)

http://www.kungjens.eu

 
Ingen bild

Morsan

7 november 2007 19:24

Jag hoppas förvisso inte på finansskojarbranchen - men det vore kanske kul att pröva - frågan är om du och Syddan var lika kostymtjusande som du och Martin i Uniaden-soffan

 
Ingen bild

Martin

7 november 2007 21:04

Håller med Morsan. Ni kunde omöjligt vara lika kostymtjusande som vi är på bilden. ;-)

Nu är det snart dags för festen här hemma i ditt "gamla" kollektiv. Det kommer bli riktigt najs, synd bara att inte du kunde komma..

Tjopp!

 
Ingen bild

Farsan

7 november 2007 22:10

Jaja, han har ju inte ärvt allt på fädernet i alla fall, fast det är kanske tur när det gäller klädstilen om man skall vara ärlig. I alla fall så tycker Lottie det.

 
Ingen bild

Olle

8 november 2007 09:09

Instämmer med mor och tror inte riktigt på finansbranchen jag heller, men det kan säkert vara trevligt att pröva.

I övrigt måste jag säga att bilderna här på bloggen håller hög kvalité, snyggt jobbat! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linus - 30 december 2007 14:00

Nu kör vi igen! Jag har efter två månader (datumet precis här ovanför ljuger, det är i själva verket 17 februari nu.. Men det såg så fult ut med en helt tom sida med bara detta inlägg..) av koma på hemmafronten tagit tag i mitt liv igen (nåja), och h...

Av Linus - 24 december 2007 13:10

Mina kära läsare, vänner och familjemedlemmar!   Hoppas att denna blogg har varit till glädje för er och att ni kanske också har lärt er lite mer om Island, och kanske om mig, under denna höst! Nu går denna blogg i graven, den har som uppfyllt sitt ...

Av Linus - 22 december 2007 23:39

Jag vet inte riktigt hur jag skall avsluta den här bloggen. Det blir nog inte idag iaf.   Men låt oss börja med ovanstående bild. Det är jag och Páll Óskar. Bilden är tagen på Oliver i torsdags. Visst är vi lika? (Här kan ni hitta lite mer bilder frå...

Av Linus - 20 december 2007 18:16

Nu är det dags att stänga butiken. Sista stunden är kommen. Dags att släcka lyset. Ja, ni fattar. Nu är jag ett dygn från att vara hemma i Umeå (iaf om 25 minuter). Detta kommer bli det sista blogginlägget skrivet på isländsk mark. På Guesthouse Auro...

Av Linus - 19 december 2007 18:55

Jag tycker vi börjar på den senare delen av rubriken.   Igår skulle ju Chema ha lämnat oss, och idag var det ju Jóns tur. Det finns bara ett problem... De försov sig och missade sina flyg...   Vi börjar med Chema. Han skulle ta flygbussen vid kvart i...

Ovido - Quiz & Flashcards