Direktlänk till inlägg 7 december 2007

En era går i graven

Av Linus - 7 december 2007 20:22

Här i Reykjavik finns det, som ni vid det här laget vet, ett ganska stort uteliv. Och ett av de ställen som är en av de mest klassiska för barerna i Reykjavik Sirkus. Det är beläget på Klapparstigur, precis bredvid Laugavegur, i ett litet blått och skabbigt hus. Under min tid här har jag alltid tyckt att huset ser ut som ett riktigt rivningsobjekt. Och nu visar det sig att jag har haft alldeles rätt... Läste nämligen idag i Reykjavik Grapevine (en gratistidning på engelska om vad som händer i Reykjavik) att Sirkus kommer stänga för gott i Februari nästa år. Huset skall rivas och någon typ av höghus skall byggas på marken istället.


Nu skall jag inte på något sätt påstå att jag är en flitig gäst på Sirkus, det är jag faktiskt inte, men lite sorgligt känns det ändå. Som jag har förståt saken är stället mer eller mindre kultförklarat. Sirkus är platsen som man kan träffa Björk på om hon är i Reykjavik (vilket inte är ofta), hon har förövrigt spelat in en musikvideo där, och varje fredag och lördag är kön utanför väldigt lång. Huset är minimalt och rymmer väl kanske 100 personer. Det är ett av få ställen i Reykjavik som inte har någon som helst dresscode, du kan nog komma i pyjamas och ändå komma in. Och det är många underliga människor som håller till där... Bilden här ovan är från just Sirkus, där Jonas har träffat en av de allra underligaste... Nåväl, kanske inte mitt favoritställe, men det har sin charm. Så lite tråkigt är det. Och stammisarna är nog bedrövade... Liknande hur jag och Björn skulle känna om E-puben skulle slå igen kanske... Ett charmigt ställe som nog kommer saknas, och det var ju tur jag åkte hit nu i höst så jag fick chansen att gå dit! =)


Nu har jag lagt ner pluggandet för dagen iaf, man ska ju faktiskt inte läsa kvällen innan en tenta, det går inte in så mycket mer då... Så istället skall jag titta på en film! Men en tidig kväll blir det, tentan är redan klockan nio imorgon!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linus - 30 december 2007 14:00

Nu kör vi igen! Jag har efter två månader (datumet precis här ovanför ljuger, det är i själva verket 17 februari nu.. Men det såg så fult ut med en helt tom sida med bara detta inlägg..) av koma på hemmafronten tagit tag i mitt liv igen (nåja), och h...

Av Linus - 24 december 2007 13:10

Mina kära läsare, vänner och familjemedlemmar!   Hoppas att denna blogg har varit till glädje för er och att ni kanske också har lärt er lite mer om Island, och kanske om mig, under denna höst! Nu går denna blogg i graven, den har som uppfyllt sitt ...

Av Linus - 22 december 2007 23:39

Jag vet inte riktigt hur jag skall avsluta den här bloggen. Det blir nog inte idag iaf.   Men låt oss börja med ovanstående bild. Det är jag och Páll Óskar. Bilden är tagen på Oliver i torsdags. Visst är vi lika? (Här kan ni hitta lite mer bilder frå...

Av Linus - 20 december 2007 18:16

Nu är det dags att stänga butiken. Sista stunden är kommen. Dags att släcka lyset. Ja, ni fattar. Nu är jag ett dygn från att vara hemma i Umeå (iaf om 25 minuter). Detta kommer bli det sista blogginlägget skrivet på isländsk mark. På Guesthouse Auro...

Av Linus - 19 december 2007 18:55

Jag tycker vi börjar på den senare delen av rubriken.   Igår skulle ju Chema ha lämnat oss, och idag var det ju Jóns tur. Det finns bara ett problem... De försov sig och missade sina flyg...   Vi börjar med Chema. Han skulle ta flygbussen vid kvart i...

Ovido - Quiz & Flashcards