Alla inlägg den 8 december 2007

Av Linus - 8 december 2007 13:37

För första, och med största sannolikhet, enda gången gick jag upp vid tio i åtta en lördagmorgon i Reykjvaik. Det var kolmörkt! Det som var ännu mer imponerande, eller kanske chockerande, var att Chema också var uppe vid den tiden. Han hade problem med att sova, så han satt nere i köket ock käkade frukost. Jag, Chema och Vasa i köket klockan åtta på morgonen en lördag. Hade nån satsat pengar på det skulle inträffa hade personen blivit rik, det kan jag lova!


Nu är iaf tentan avklarad, och jag kommer få godkänt på den. Får jag inte det har jag inte lärt mig ett piss under de två och ett halvt åren på Universitetet (då denna kurs mer eller mindre är en enda lång repitition av vad vi har lärt oss hitills), och kan lika gärna fundera på att bli fiskare istället...


Faktum är också att det faktiskt har blivit lite vinter här i Reykjavik. Det har liksom smygit sig på de obemärkt de senaste dagarna, och nu är det riktigt vackert med snön. Jag hade bara med mig mobilen till tentan, så bildkvaliten här ovan är inte så hög, men det är likväl en soluppgång över Flygplatsen och en del av Univeristetet ikkätt snö som bevittnas, samtidigt som jag var på väg hem efter tentan. Ska kanske ta mig en liten promenad och ta kort så ni får se mer! Men prognosen säger att nästa vecka bjuder på plusgrader och regn... Man får väl vara glad så länge det varar!


Sen är det inte så svårt att uttala den isländskan ni hitills har lärt er, det borde ni faktiskt fixa... En bra regel att kunna är att ég (som betyder jag) uttalas ungefär som "jääg". Jag kommer kanske ge er lite riktlinjer om det kommer något lite väl komplicerat, men annars kan ni ju testa er fram så kan jag, väl hemkommen, bedöma om ni utalar det korrekt eller ej =)


Dagens fras är:


Var pabbi þinn þjófur? - Var din pappa en tjuv?


(þ uttalas som "th", ungefär som i engelskans "the". Har ni problem med det kan ni titta in den här reklamen för lite hjälp hur det skall uttalas)

Av Linus - 8 december 2007 01:15

Ja, inte glömmer jag att ni ska lära er lite isländska inte. Här kommer dagens fras:


Ég tala ekki íslensku - Jag talar inte isländska 

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards