Alla inlägg den 7 december 2007

Av Linus - 7 december 2007 20:22

Här i Reykjavik finns det, som ni vid det här laget vet, ett ganska stort uteliv. Och ett av de ställen som är en av de mest klassiska för barerna i Reykjavik Sirkus. Det är beläget på Klapparstigur, precis bredvid Laugavegur, i ett litet blått och skabbigt hus. Under min tid här har jag alltid tyckt att huset ser ut som ett riktigt rivningsobjekt. Och nu visar det sig att jag har haft alldeles rätt... Läste nämligen idag i Reykjavik Grapevine (en gratistidning på engelska om vad som händer i Reykjavik) att Sirkus kommer stänga för gott i Februari nästa år. Huset skall rivas och någon typ av höghus skall byggas på marken istället.


Nu skall jag inte på något sätt påstå att jag är en flitig gäst på Sirkus, det är jag faktiskt inte, men lite sorgligt känns det ändå. Som jag har förståt saken är stället mer eller mindre kultförklarat. Sirkus är platsen som man kan träffa Björk på om hon är i Reykjavik (vilket inte är ofta), hon har förövrigt spelat in en musikvideo där, och varje fredag och lördag är kön utanför väldigt lång. Huset är minimalt och rymmer väl kanske 100 personer. Det är ett av få ställen i Reykjavik som inte har någon som helst dresscode, du kan nog komma i pyjamas och ändå komma in. Och det är många underliga människor som håller till där... Bilden här ovan är från just Sirkus, där Jonas har träffat en av de allra underligaste... Nåväl, kanske inte mitt favoritställe, men det har sin charm. Så lite tråkigt är det. Och stammisarna är nog bedrövade... Liknande hur jag och Björn skulle känna om E-puben skulle slå igen kanske... Ett charmigt ställe som nog kommer saknas, och det var ju tur jag åkte hit nu i höst så jag fick chansen att gå dit! =)


Nu har jag lagt ner pluggandet för dagen iaf, man ska ju faktiskt inte läsa kvällen innan en tenta, det går inte in så mycket mer då... Så istället skall jag titta på en film! Men en tidig kväll blir det, tentan är redan klockan nio imorgon!

Av Linus - 7 december 2007 01:08

Jag hade ju en bra idé om vad kvällens inlägg skulle handla om. Men efter att ha skrivit på det i fem minuter gav jag upp, det blev alldeles för tråkigt och dåligt... Så vad ska jag skriva om istället?!


Kan börja med att säga att jag är rätt less på det här med att plugga nu. Och då har jag fortfarande de tre tentorna kvar. Men om exakt en vecka är jag klar. Ska bli skönt, väldigt skönt.


Har förövrigt lyckats snappa upp nyheten att Umeå Universitet skall införa kodade tentor, här kan ni läsa om det om ni har missat. Det är väl bra det?! Hur det är med detta här på Island har jag än så länge ingen koll på, men det är inte helt omöjligt. Alla studenter har ett personligt Student-ID, en sjusiffrigt nummer. Så det är ju inte otroligt att det är detta som används vid tentor och på det viset blir man anonym. Det kommer nog visa sig tids nog.


Sen tänkte jag att jag kan införa en liten ny sak här på bloggen. En typ av försenad julkalender, eller något liknande. Det är ju bara två veckor tills jag kommer hem nu, så min tanke är att ni läsare skall få lära er lite Isländska under denna tid, så det inte blir en total chock att komma hem till det svenska språket för mig.


Vi börjar rätt lungt, så ni får känna på det lite, så blir det hårdare imorgon. Dagens fras är:


Takk fyrir = Tack så mycket 


Det får vara det för idag. Förlåt att jag skriver så dåliga inlägg nuförtiden. Jag har inte riktigt orken... 

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards