Alla inlägg den 18 december 2007

Av Linus - 18 december 2007 21:46

Idag säger vi hejdå till Jón. Och dagen till ära har jag då en bild som han har tagit. Bilden är tagen nere vid "vikingaskeppet" (har faktiskt inte lärt mig vad det heter) och togs när den första snön precis hade fallit här i Reykjavik, datumet var den 29 oktober. Visst är det vackert?


Jón då. Han är ju den andra kedjerökande spanjoren som vi har haft här i huset. En underbar människa även detta. Hans studieresultat lämnar kanske lite övrigt att önska, men det är förståligt då alla hans kurser är på isländska (detta har vi gått igenom tidigare på bloggen, kolla i September eller början av Oktober om ni vill bli påminda)... Men han håller humöret uppe ändå. Han kan vara lite tystlåten ibland, men när han väl sätter igång (efter nån öl) så går det inte att få tyst på honom. Han har ju även gjort klassiker som att bli hemskjutsad av Polisen samt haft en tvåtimmars promenad hem från NASA (ligger 15 minuter härifrån, promenadvägen). Han ser ut som en liten dvärg, då han är kort och bastant (inte tjock) och går alltid omkring i shorts inomhus, vilket förstärker denna känsla. Han har, som jag skrev häromdagen, också haft en benägenhet att ramla in på mitt rum vid 12-tiden på lördagar och söndagar för att prata, och oftast väcka mig. En trevlig tradition. Jag kommer sakna honom också, helt klart!


Sen kan vi gå över på mina studieresultat också. Av de två kurser jag hitills har fått betyg i, International Business och HRM, så har jag överträffat mina vildaste förväntningar. I International Busniess fick jag en 9.0 (10 är max, 5 är godkänt), vilket placerar mig som topp 5 bland 130 elever, och i HRM fick jag 8.0 Detta betyg är helt galet... De två grupparbeten som vi har gjort i denna kurs har inte direkt rosat markanden betygsmässigt (6,5 i genomsnitt, och de står för 40 % av betyget). Detta betyder att jag måste ha skrivit minst en nia på tentan... Det var denna som var Världmästerskapen i ordbajseri... Jag är nog duktig på det trots allt...=) 


Och prisnivån här i landet är horribelt hög, jag vet... Men man har vant sig, det finns ju inte så många val direkt. Men ska bli skönt att komma till ett land där pizzorna kostar 50 kronor, och inte 150... Skall sannerligen bli skönt för plånboken!


Dagens fras är:


Eg sé stjörnur í augunum þínum - Jag kan se stjärnorna i dina ögon

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards