Alla inlägg den 17 oktober 2007

Av Linus - 17 oktober 2007 23:28

Ja, visst är det så. Turisterna har intagit Reykjavik. Överallt på gatorna hör du svenska, engelska, tyska, ja alla möjliga språk. Varför?! Jo, det är festivaldags i Reykjavik!


Island, och framförallt Reykjavik, är välkända för sin rika musikscen. Jag kan inte påstå att jag har särskilt bra koll på den, då detta inte är en av mina starka sidor direkt... Nåväl, nu i veckan är det en musikfestival här i stan som heter Iceland Airwaves, startar idag och slutar på söndag, om jag inte har helt fel. Har tittat lite på alla band som ska spela och jag känner inte igen ett endaste... Med andra ord, jag kommer inte gå på denna festival. Men det ska väldigt många andra, inklusive massor med folk från halva Europa... Jag tror det kommer bli mer livat än vanligt i Reykjavik till helgen. Hur som haver, turister är i stan och det få vi leva med!


Tidigare ikväll var jag och tittade på Sverige-Nordirland på en sportpub, live. Hur detta gick till är lite mystiskt, då Island spelade samtidigt, men ägarna var snälla nog att leta fram BBC Sport åt oss så vi kunde titta på matchen. Denna var i sin tur en bedrövlig historia tycker jag, fantastikt dåligt spel. Och vi vann ju inte ens... Men vi ska ändå vara glada jämfört med islänningarna. Dom förlorade mot Lichtenstein med 3-0... Fullständigt bedrövligt. Men de verkar luttrade, åskådarna på puben var nästan lite roade över spektaklet och Lichtensteins sista, samt mycket vackra, mål genererade faktiskt många applåder. Skulle detta ha hänt Sverige hade det blivit svarta rubriker i tidningarna, och krav på Lagerbäcks avgång. Här kommer de nog ta det lite mer ljummet. Som jag har sagt tidigare, Island är ett härligt land.


Och Emma, jag tror också Björn på något vis manipulerar omröstningen...


Förvörigt, har ni lite att göra kan ni kolla in här. Där har jag nu lagt upp ett bildspel med vägen från mitt hem till Universitetet, kan väl vara kul att kolla in.

Av Linus - 17 oktober 2007 00:52

Hetingen här ovanför kommer på besök hit till Reykjavik nästa vecka. Det gör även hans och min vän Tobias, de kommer nästa torsdag och lämnar Reykjavik måndagen därpå. Troligtvis rikare på erfarenheter men fattigare i pengar räknat... Hur som haver, ska bli riktigt roligt att få besök igen!! Jag har tänkt visa upp Reykjaviks alla sidor =)


Och de är inte de enda som kommer nästa vecka. Syddan får också besök, av 6 vänner, samt att Charlottas syster också kommer och hälsar på. Med största sannolikhet kommer det bli en intensiv vecka...


Nu har även vårat tentaschema kommit. Det berättade att jag har mina tentor den 8:e, 11:e och 13:e december. Detta innebär att det blir lite små-intensivt för mig en period, men att jag efter den 13:e december är ledig fram till den 21:a Januari, då vårterminen startar i Umeå... Ledig en hel månad alltså, detta har jag inte upplevt sen sommaren 2005. Herrejesus vad jag kommer bli rastlös under denna tid. Ingen som har något som jag kan hjälpa till med under tiden?! (Förutsatt att det är något intressant förstås...)


Sen ser jag med spänning fram emot hur omröstningen kommer sluta. För tillfället innehar The small cheese (Daniel) ledningen, men Emma och Språkgrändarna skuggar tätt efter. Hur detta kommer sluta är höljt i dunkel, och det är ni mina kära läsare som har avgörandet i era händer!


Och Emma, du kan vara lugn. Det finns visserligen en "Frasserunda" här i stan, ganska stor en för den delen. Går längs med hela Laugavegur, vänder nere på torget och går upp på paralellgatan Hverfisgata. På fredag- och lördagskvällar är det fullt med bilar där! Men, det var inte poängen. Den var istället att jag kommer hålla mig ifrån Reykjaviks "Frasserunda". Detta dels för att jag inte har tillgång till någon bil, men även att jag är för tuff för att hålla på med sånt...


Förövrigt tycker jag det är härligt med personer som Daniel Löfgren (Lövet). Han håller sig alltid till sanningen och överdriver aldrig i sina berättelser om saker och ting! Det är nästan så att jag borde dela med mig av den historia som jag fick berättat för mig om Daniel innan jag träffade honom första gången, så ni får koll på vad han är för en person...=) 


PS. Känner ni inte igen hetingen här ovan så är det Jonas. DS

Ovido - Quiz & Flashcards