Alla inlägg den 14 oktober 2007

Av Linus - 14 oktober 2007 23:45

Ja, jag vet inte riktigt var jag ska börja. Helgen har varit väldigt händelserik, utan tvekan. Skulle jag berätta allt skulle inlägget bli alldeles för långt, så då orkar ni ändå inte läsa det. Så istället får ni de viktigaste händelserna i punktform.  Vill ni se bilder från hela färden kan ni självklart titta här


- Jag har besökt ett isländskt vattenkraftverk! När vi var å utflykt i lördags hamnade vi av en händelse vid Mjolka Hydro Power Station. Självklart var jag tvungen att göra ett studiebesök, medan de andra satt kvar i bilarna och undrade vad i hela flundran jag höll på med. Och som tur var, för mig, fanns det en maskinist på kraftverket som kunde visa mig runt. Själva kraftverket var ganska litet, 8 MW, men hade Islands högsta fallhöjd (410 meter) och två peltonturbiner. Väldigt intressant måste jag säga, och vi pratade rätt mycket vattenkraft jag och maskinisten.


- Nakenbadet nattetid i Atlanten är avklarat. Det genomfördes vid klockan 04.00 igårnatt. Polisen, eller Lögreglan som den kallas här, dök upp när vi hade badat klart och frågade vänligt "vad i helvete vi höll på med". Men vi hade Jón (ni vet spanjoren som fick "skjuts" av polisen häromsistens) med oss, så då löste det sig bra


- Vi har även åkt "Frasserundan" i Isafjördur iklädd endast morgonrock och lyssnandes på tecno. Turen genomfördes ett antal gånger. Under denna tur passade Syddan på att köpa sig en chokladbit i den lokala butiken, självklart iklädd endast morgonrock.


- Vi var ute på den lokala puben igår. Där träffade jag en isländsk f.d skidåkare som hade Per Elofsson som idol. En annan minnesvärd karraktär var den lokale stenkonstnären som kunde prata spanska och sa att jag såg ut som en islänning, inte en svensk. 


- Jag har kört 120 mil på tre dagar, på vägar som emelanåt mer liknande häststigar än bilvägar. Avståndet mellan Reykjavik och Isafjördur fågelvägen är ca 30 mil.


- Vi har beskådat minst 100 fjordar.


- En lokal bybo trodde att jag, Syddan, Charlotte och Marina var från Lettland. När han fick veta att vi var svenskar, började han prata om symaskiner från Husqvarna.


Ja, nu vet ni ungefär det mesta som har hänt. Nu måste jag gå och sova, bilköringen har tröttat ut mig rejält

Ovido - Quiz & Flashcards