Alla inlägg den 4 oktober 2007

Av Linus - 4 oktober 2007 19:04

Nu smäller det snart. En timme till matchstart. Ska jag göra något mål precis som på bilden här ovan?! Mest troligt, tror jag. Vi ska pulverisera engelsmännen. Precis som tidigare rapporterat kommer jag inneha en position som spelfördelare, ska bli spännande. Här kan ni läsa lite mer försnack. Jag är laddad! Det regnar...


Vad annars att rapportera?! Inte mycket sen igår, har varit pissväder hela dagen. Men vi har jobbat på med en uppgift i Project Managment, så vi har inte behvöt vara utomhus. Sen har Vasa nu till slut fått sin dator, vilket innebär att han inte kommer vara parkerad på mitt rum något mer... Kommer nog bli lite ensamt...


Nu lite mat, och sen match. Återkommer senare ikväll med rapport!



Av Linus - 4 oktober 2007 01:33

Ibland så märker man hur litet Island faktiskt är. Detta hände bland annat idag. Den senaste boken vi har läst på Icelandic Culture-kursen heter Skugga-Baldur och är skriven av en islänning som heter Sjón. Han fick Nordiska rådets litteraturpris 2005 för denna bok, och har även skrivit en del låttexter till Björk, bland annat "I´ve seen it all" från filmen Dancer in the dark. En ganska stor författare och poet med andra ord. 


Idag skulle vi diskutera denna bok på föreläsningen. Inget konstigt det i och för sig, förutom att det var Sjón själv som kom dit och höll i diskussionen. Han berättade först om hur han hade skrivit boken, hur han kom på idéen, hur karaktärerna växte fram osv. Och sen fick vi ställa frågor som han glatt svarade på.


Skulle detta kunnat ha hänt på Umeå Universitet, eller något annat universitet i Sverige för den delen? Att tex Lisa Marklund kom dit och beskrev sin senaste bok för ett gäng utbytesstudenter på en kurs om svensk kultur? Näe, tror inte det! Och detta är något jag gillar med Island. I och med att landet är så litet är allt och alla väldigt lättåtkomliga. Sen kan det också påpekas att boken ännu inte har kommit ut på engelska (kommer nästa år), men förlaget har specialtryckt upp exemplar till oss så att vi ska kunna läsa den ändå. Bara det är ju rätt stort, och ganska typiskt isländskt på något vis.


Sen ett klargörande. I fortsättningen kommer jag kalla Mathias von Sydow för "Syddan", istället för Mathias, så det inte blir några förväxlingar med Mattias Pettersson hemma i Umeå, som alltså betecknas som "Mattias". Skulle jag prata om Mattias Persson, min vän från Uniaden, så kommer jag kalla honom för "Matte P". Bra, då är det utagerat och ingen behöver vara förvirrad något mer.


Sen kommer min mor på besök ihelgen, för er som inte visste det! Då blir det nån typ av utflykt, men vi ska även försöka hinna med att titta på valar (så det blir gjort) samt åka till Blue Lagoon. Kommer bli trevligt tycker jag. Funderar även på om hon ska få göra ett gästspel på bloggen?! Kanske berätta för er läsare om jag förmedlar en bra bild av Island?! Ja, kanske, vi får se.


Och ni får en dag till på er att rösta i omröstningen. Det är bara Syddan som har en anledning att inte rösta (läs kommentar på föregående inlägg för motivering)

Ovido - Quiz & Flashcards