Alla inlägg den 12 oktober 2007

Av Linus - 12 oktober 2007 01:50

Ja, med tanke på era troligtvis ganska bristfälliga kunskaper om den isländska geografin så ska jag nu ge er en liten lektion, så ni har koll på läget. Först och främst, titta på kartan här uppe. Det är Island. Jag bor i Reykjavik, som ligger i det röda området nere i vänstra hörnet. Har ni hittat? Bra. Förra helgen var jag och min mor på Snaefellnes, det är halvön som sticker ut ovanför Reykjavik, med orterna Ólafsvik och Stykkishólmur. Vi åkte runt i princip hela denna halvö, och glaciären Snaefellsjökul är det vita precis under Ólafsvik. Är ni med? Underbart! Nu imorgon så ska vi till Vestfirðir, det är den stora halvön uppe i nordväst. Vi ska bo på orten Ísafjördur (en av de röda prickarna) och sen åka runt lite där uppe och titta på allt fint. Då är ni med på banan, så nu kör vi!


Vi lämnar Reykjavik vid halv tio imorgon (förhoppningsvis) och 45 mil senare längs isländska vägar är vi framme i Ísafjördur. Sen på lördag ska vi på utflykt, och då blir det troligtvis ca 4 timmars körning sammanlagt. Sen åker vi hem på söndag igen. Och jag ska köra hela tiden... Jag tror jag kommer bli less på att köra bil...


Vad innebär nu detta. Jo, det jag vill säga är att bloggen med största sannolikhet inte kommer uppdaters ihelgen, så ni får hitta på något annat under tiden.


Nu ska jag byta ämne helt. Idag såg jag den bästa filmen jag har sett på länge. Filmen heter Angels of the Universe och är en isländsk film. Den är baserad på boken med samma titel på engelska (Universums änglar på svenska) som är skriven av Einar Már Guðmundsson. Den boken har vi precis läst på Icelandic Culture-kursen, så vi såg filmen på lektionen idag. Boken och filmen handlar om Páll, en psykisk sjuk kille och man får följa hela hans liv. Det var en bra bok, visst var den det. Men filmen, herregud vilken bra film. Det är länge sedan jag blev så berörd av något. Det där är en film som alla borde se! Men gör er inte redo fär en lättsam upplevelse direkt, du har garanterat tårar i ögonen på slutet. En stark rekomendation!


Och Daniel, ska ha det under övervägande...


Nu ska jag sova, så jag orkar köra imorgon.


Ha en trevlig helg så hörs vi på söndag!

Ovido - Quiz & Flashcards