Direktlänk till inlägg 4 oktober 2007

Ett litet land

Av Linus - 4 oktober 2007 01:33

Ibland så märker man hur litet Island faktiskt är. Detta hände bland annat idag. Den senaste boken vi har läst på Icelandic Culture-kursen heter Skugga-Baldur och är skriven av en islänning som heter Sjón. Han fick Nordiska rådets litteraturpris 2005 för denna bok, och har även skrivit en del låttexter till Björk, bland annat "I´ve seen it all" från filmen Dancer in the dark. En ganska stor författare och poet med andra ord. 


Idag skulle vi diskutera denna bok på föreläsningen. Inget konstigt det i och för sig, förutom att det var Sjón själv som kom dit och höll i diskussionen. Han berättade först om hur han hade skrivit boken, hur han kom på idéen, hur karaktärerna växte fram osv. Och sen fick vi ställa frågor som han glatt svarade på.


Skulle detta kunnat ha hänt på Umeå Universitet, eller något annat universitet i Sverige för den delen? Att tex Lisa Marklund kom dit och beskrev sin senaste bok för ett gäng utbytesstudenter på en kurs om svensk kultur? Näe, tror inte det! Och detta är något jag gillar med Island. I och med att landet är så litet är allt och alla väldigt lättåtkomliga. Sen kan det också påpekas att boken ännu inte har kommit ut på engelska (kommer nästa år), men förlaget har specialtryckt upp exemplar till oss så att vi ska kunna läsa den ändå. Bara det är ju rätt stort, och ganska typiskt isländskt på något vis.


Sen ett klargörande. I fortsättningen kommer jag kalla Mathias von Sydow för "Syddan", istället för Mathias, så det inte blir några förväxlingar med Mattias Pettersson hemma i Umeå, som alltså betecknas som "Mattias". Skulle jag prata om Mattias Persson, min vän från Uniaden, så kommer jag kalla honom för "Matte P". Bra, då är det utagerat och ingen behöver vara förvirrad något mer.


Sen kommer min mor på besök ihelgen, för er som inte visste det! Då blir det nån typ av utflykt, men vi ska även försöka hinna med att titta på valar (så det blir gjort) samt åka till Blue Lagoon. Kommer bli trevligt tycker jag. Funderar även på om hon ska få göra ett gästspel på bloggen?! Kanske berätta för er läsare om jag förmedlar en bra bild av Island?! Ja, kanske, vi får se.


Och ni får en dag till på er att rösta i omröstningen. Det är bara Syddan som har en anledning att inte rösta (läs kommentar på föregående inlägg för motivering)

 
 
Ingen bild

Natta

4 oktober 2007 02:18

Hej, jag ville rösta på linus kom hem nu... men joel har redan röstat på en sexblogg så det gick inte =( men, heter författaren sjon eller sjön, eller skön? Eller kanske Kön? Det vore ju kul. kram

 
Ingen bild

Daniel

4 oktober 2007 23:07

Blue Lagoon?! Låter som nån form av "vuxen-bar". Är det verkligen lämpligt att besöka ett sådant hak med sin mor?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linus - 30 december 2007 14:00

Nu kör vi igen! Jag har efter två månader (datumet precis här ovanför ljuger, det är i själva verket 17 februari nu.. Men det såg så fult ut med en helt tom sida med bara detta inlägg..) av koma på hemmafronten tagit tag i mitt liv igen (nåja), och h...

Av Linus - 24 december 2007 13:10

Mina kära läsare, vänner och familjemedlemmar!   Hoppas att denna blogg har varit till glädje för er och att ni kanske också har lärt er lite mer om Island, och kanske om mig, under denna höst! Nu går denna blogg i graven, den har som uppfyllt sitt ...

Av Linus - 22 december 2007 23:39

Jag vet inte riktigt hur jag skall avsluta den här bloggen. Det blir nog inte idag iaf.   Men låt oss börja med ovanstående bild. Det är jag och Páll Óskar. Bilden är tagen på Oliver i torsdags. Visst är vi lika? (Här kan ni hitta lite mer bilder frå...

Av Linus - 20 december 2007 18:16

Nu är det dags att stänga butiken. Sista stunden är kommen. Dags att släcka lyset. Ja, ni fattar. Nu är jag ett dygn från att vara hemma i Umeå (iaf om 25 minuter). Detta kommer bli det sista blogginlägget skrivet på isländsk mark. På Guesthouse Auro...

Av Linus - 19 december 2007 18:55

Jag tycker vi börjar på den senare delen av rubriken.   Igår skulle ju Chema ha lämnat oss, och idag var det ju Jóns tur. Det finns bara ett problem... De försov sig och missade sina flyg...   Vi börjar med Chema. Han skulle ta flygbussen vid kvart i...

Ovido - Quiz & Flashcards